Sommaren närmar sig med stormsteg och ett högtryck väntas dra in över Sverige.
Samtidigt förutspår Sveriges e-handlare ett högtryck även online. Två av tre uppger nämligen att deras tillväxt kommer att öka under sommarmånaderna. E-handlarna hoppas dock inte på en värmebölja likt förra året. Istället anser man att en regnig sommar skulle ge allra bäst förutsättningar för en ökad försäljning.
I Paysons och Svea Ekonomis senaste e-handelsindikator har 549 svenska e-handlare svarat på̊ frågor kring förväntningarna på̊ näthandeln i sommar. Och de flesta ser fram emot sommaren med tillförsikt. Hela 65 procent tror på en ökad tillväxt under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Dessutom tror nästan var tredje på en stark eller mycket stark tillväxt. Till skillnad från de flesta andra hoppas e-handlarna på en regnig sommar där nya värmerekord uteblir. Endast sju procent tror att en värmebölja skulle vara positivt för deras näthandels tillväxt.
– Det är väldigt kul att e-handlarna tror på en fortsatt stark tillväxt, trots förra årets rekordvärme. Traditionellt sett är regn och molnigt de väderlekar som gynnar näthandeln och det framgår tydligt att e-handlarna inte är speciellt intresserade av nya värmerekord. Skulle det nu bli en solig och fin sommar finns det mycket man kan göra för att förenkla köpprocessen, exempelvis genom smidiga betallösningar och väldesignade webbsidor. Genom enklare och snabbare köp hindras inte kunderna från att njuta i solen, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.
Bygg och trädgård i topp
Den bransch som förväntas gå bäst i sommar är föga oväntat Byggvaror & trädgård. För tredje året i rad tror e-handlarna att det är den bransch som kommer öka sin försäljning mest. Tvåa respektive trea placerar sig Sport & fritid och Kläder & skor. Ny på topp fem är livsmedelsbranschen. Att handla mat online har blivit allt vanligare och branschen petar nu ner Skönhet & hälsa till en femteplats, spår e-handlarna.
Här är branscherna e-handlarna tror mest på under sommaren 2019:
1. Byggvaror & trädgård 30 %
2. Sport & fritid 24 %
3. Kläder & skor 10 %
4. Livsmedel 9 %
5. Skönhet & hälsa 8 %