Relevant reklam lösningen på reklamtrötthet
Hem NYHETER Relevant reklam lösningen på reklamtrötthet

Relevant reklam lösningen på reklamtrötthet

Publicerat av: Redaktionen

Reklamtröttheten bland svenskarna tilltar.

Relevant reklam lösningen på reklamtrötthet 1

Anna Albinsson, Chief Marketing Officer Bisnode

En färsk undersökning från Novus på uppdrag av Bisnode, visar att 85 procent upplever irrelevant reklam som irriterande. Undersökningen visar samtidigt att knappt hälften av svenskarna gärna tar del av reklam med relevanta erbjudanden.

Män är något mer negativt inställda till irrelevant reklam än kvinnor medan kvinnor och pensionärer i högre utsträckning gärna tar del av erbjudanden som relaterar till mottagarens konsumtionsbehov.

”I takt med det ökade reklambruset har svenskar blivit allt mer reklamtrötta, mot bakgrund av Novus undersökningen kan vi se att programmatisk marknadsföring som baseras på data och analys och som resulterar i träffsäkra erbjudanden, är framtiden för branschen”, säger Anna Albinsson, Chief Marketing Officer Bisnode.

Anna fortsätter, ” Marknadschefer är vana att mäta framgång i hur många som konverterar i en digital kampanj, men idag bortser många från hur mycket varumärket skadas för att man riktar sig mot fel målgrupper, för att inte tala om all marknadsbudget som svenska bolag slänger i sjön varje dag. I dagens datadrivna samhälle ska vi kunna kräva ett skarpare målgruppsarbete av oss som jobbar med marknadsföring, svenskarna är ju helt klart mottagliga för reklam när den är relevant.”.

ANNAS 3 TIPS FÖR ATT HITTA RÄTT MÅLGRUPP ONLINE

  1. Få koll på din data. Säkerställ att du vet tillräckligt mycket om dina kunder och se till att hålla din data uppdaterad.
  2. Nöj dig inte med en datakälla i ditt målgruppsarbete, kombinera online- med offlinedata för att träffa rätt.
  3. Lägg ännu mer tid på kreativitet och att hitta rätt budskap utifrån din data för att belysa fördelarna med din produkt till din målgrupp.

Undersökningen visar också att över hälften av kvinnorna, 52 procent och pensionärerna 53 procent, är positiva till riktad reklam.

Så gjordes undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Bisnode. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1009 intervjuer genomförts under perioden 23-29 maj 2019. Deltagarfrekvensen är 60 procent. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Relaterade Artiklar