Sveriges Innovationsmyndighet Vinnova har beslutat att stödja utvecklingen av Indivds patentsökta AI-lösning.
Tekniken ger den fysiska handeln en djup och unik förståelse för butiksbesökarnas beteenden. Utvecklingsprojektet, som pågår november 2018 till december 2019, har en total omslutning på 3 163 727 kronor varav Vinnova finansierar drygt hälften.
Indivds patentsökta ”deep learning”-teknik är först i världen med att strikt anonymisera, och med existerande kameror kunna identifiera och återidentifiera alla besökare i fysisk handel.
– Det är en anonymisering, där besökarens integritet är helt säkrad i linje med de nya lagar och regler som gäller, bland annat GDPR. I och med detta kan vi följa det faktiska beteendet för alla butiksbesökare utan att lagra några personuppgifter, säger Fredrik Hammargården, CMO för Indivd och projektledare för Vinnova-projektet.
Livsnödvändigt för fysisk handel
Trycket är idag mycket hårt på detaljhandeln när det globala samhället nu går från analogt till digitalt.
– Ökade kundinsikter är livsnödvändiga om den fysiska detaljhandeln ska kunna stärka sin relevans gentemot sina kunder. Den fysiska handeln behöver också effektivisera alla sina interna processer.
Big Behavorial Data
Den tjänst som Indivd utvecklar är molnbaserad, där så kallade BBD (Big Behavioral Data) samlas in via befintliga eller adderade kameror.
– Här ingår information om såväl karaktären på besökarna och vad dessa gör. Det inhämtade och anonymiserade dataflödet kan användas för sig, men också tillsammans med andra butiks- och externa data, som visning av budskap, försäljning eller väder och klimat. Allt i syfte att stärka butikernas kundinsikter och förbättra de interna processerna, säger Fredrik Hammargården.
Unik global teknologi
Digitaliseringen ställer helt nya krav på ökade kundinsikter för att stärka relevansen av fysisk handel. Indivds anonymiserade lösning är internationellt unik och kommer att appliceras i en första svensk pilot i Stockholm under 2019. Fredrik Hammargården avslutar:
– Inom vårt område har vi potential att bli globalt ledande. Vi hjälper den fysiska handeln att
bli proaktiv istället för som tidigare reaktiv.
Stort marknadsintresse
I projektet ingår flera stora butikskedjor och återförsäljare inom detaljhandeln, samtliga med stark nationell och internationell marknadsnärvaro. Indivd har även väckt intresse och etablerat en nära kontakt med undersökningsföretag, fastighetsägare och leverantörer till detaljhandeln.