Mode och lifestylenischade e-handelsplattformen Centra fortsätter att expandera i rask takt.
Med en tydlig marknadsledande position i Norden fokuserar de nu på att utmana den globala marknaden. Flera strategiska partnerskap är på plats och nyss blev det klart att de erbjuder Stripes senaste betalningsverktyg, Stripe New Checkout.
Centra fokuserar på att hjälpa varumärken inom mode och livsstil med lösningar för deras digitala handel. Plattformen har idag en kundbas på runt 130 mode och livsstilsvarumärken med kända namn som Nudie Jeans, iDeal of Sweden, Our Legacy, Henri Lloyd, Lexington och Douchebags för att bara nämna en handfull.
En förklaring till framgången är att Centra tidigt engagerade sig i modebranschens specifika digitala utmaningar. Inte minst att mode och livsstilsbranscherna nästan definitionsmässigt lever på att hålla sig dagsaktuella och kunna agera snabbt.
”Den digitala revolutionen påverkar förstås alla branscher”, säger Martin Jensen, Centras vd sedan 2017. ”Men mode och livsstilsvarumärkena lever under trycket att hålla sig ständigt intressanta och relevanta – och samtidigt kunna göra snabba och stabila affärer online med både sina återförsäljare via olika marknadsplatser och direkt med sina konsumenter.”
Alltså måste mode- och livsstilsvarumärken ständigt ställa sig i frontlinjen när det gäller teknisk utveckling, vilket gör att Centra med sin tydliga nisch har ett väldigt attraktivt erbjudande för just dessa varumärken.
”Vi hjälper våra kunder att arbeta med de bästa mjukvarorna och verktygen för just deras behov”, säger Martin Jensen. ”Vi gör allt det tråkiga med e-handel, som hantering av produkter, ordrar, kundutskick, frakter och så vidare. Vi erbjuder en mängd olika system för allt detta, med hjälp av ett antal samarbetspartners. Då kan våra kunder välja vilka kombinationer av tjänster de vill använda.”
Sedan några veckor erbjuder nu Centra även New Checkout från Stripe.
”Det är verkligen en förstärkning av vårt erbjudande”, menar Martin Jensen. ”Vi har ju testat betan ett tag och anser att detta är en mycket attraktiv produkt, främst av två skäl. Den är ganska heltäckande globalt, den fungerar på de flesta marknader. Och den är otroligt lätt att implementera.”
Martin Jensen lyfter också fram att New Checkout är så väl anpassad för mobil användning.
”Ja, det är ju ofta i mobilen varumärket får första kontakten med konsumentkunden. Då får inte systemet hänga sig om kunden vill göra ett spontanköp. En checkout idag måste vara anpassad för mobilen.”
Idag säljer nästan alla varumärken globalt till skillnad från återförsäljare som oftast säljer lokalt. Det gäller även små nischade varumärken som lätt säljer på 40-50 marknader. Därför efterfrågar de också betallösningar som Stripe, som klarar många typer av transaktioner, valutor och som följer alla lokala regelverk.
Ytterligare en fördel med Stripe som Martin Jensen pekar på är att New Checkout redan är fullt förberedd för SCA, EU:s nya regelverk för autentisering som träder i kraft i september.
”För Stripe är det viktigt att kunna leverera uppdaterad och pålitlig kompabilitet med alla de regelverk som införs på olika marknader. Detta är grundläggande för att e-handeln ska fungera någorlunda smidigt och inte fastna i att alla företag var för sig försöker orientera sig bland alla snåriga regler”, säger Stripes Nordenchef Erik Olofsson.
En annan trend som påverkar e-handeln är det ökade intresset för kortbetalningar, även inom wholesale. Grossister upplever idag en viss osäkerhet eftersom många återförsäljare har ekonomiska problem i en inbromsande ekonomi. Nu väljer allt fler grossister att ta betalt med kort, även om de då betalar två procent i kortavgift, hellre än att ta den risk som en faktura med 30–90 dagars betalningstid ger.
”Därför blir det också än viktigare för oss att ha rätt leverantörer av betalningssystem. Här blir Stripe, tillsammans med våra andra betalningsleverantörer, en mycket viktig partner”, betonar Martin Jensen.