Antalet abonnemang fortsätter att öka medan tillväxten för antalet abonnerande hushåll bromsar in.
Det visar färska siffror från analysbolaget Mediavision.
350 000 nya abonnemang har tecknats på den svenska streamingmarknaden de senaste 12 månaderna, det visar siffror från Mediavisions Q3-analys.
Disney Plus, som lanserades på den svenska marknaden i september 2020, är den streamingaktör som sticker ut mest bland siffrorna. Disney-abonnemangen utgör nämligen hälften av nettotillväxten på marknaden.
– Trots en stabil hushållspenetration de senaste två åren, visar detta att det finns en tydlig efterfrågan på nya och attraktiva tjänster. Det går fortfarande att framgångsrikt etablera nya varumärken inom streaming i Sverige. Mediavisions analys pekar dock på att dessa tjänster i nuläget snarare driver ”stacking” än penetration, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i en kommentar och fortsätter:
– En bidragande orsak är säkert också att de nylanserade tjänsterna ofta prissatts mycket konkurrenskraftigt. Detta har inneburit att hushållen lagt till dem i sitt utbud, utan att för den skull säga upp andra tjänster. Nyligen har vi också sett hur denna strategi användes vid lanseringen av HBO Max. Den offensiva prissättningen vid övergången från ”Nordic” till ”Max” påminner om Disneys strategi. Det finns skäl att tro att detta kommer att driva stackingen i streaminghushållen ytterligare.
Mediavisions siffror visar även att Netflix är den vanligaste tjänsten i svenska hushåll, följt av Viaplay och Disney Plus. När det kommer till hushåll som bara har en tjänst är det Netflix som dominerar. I hushåll med två eller fler abonnemang är kombinationerna Netflix, Viaplay och Disney Plus de vanligaste.