År 2020 genererade den globala gamingindustrin intäkter på nära 160 miljarder dollar, en ökning med drygt nio procent jämfört med 2019.
Förväntningen är att spelmarknaden fortsätter att växa för att 2023 vara värd mer än 200 miljarder dollar. Men för att dra nytta av tillväxten måste företagen bli ännu bättre på att använda sin data – och satsa mer på datasäkerhet.
Under pandemin har spelbranschen gynnats av att konsumenterna lägger mer pengar på mobil-, PC- och konsolspel samtidigt som reklam blivit en allt större inkomstkälla. En lyckad marknadsföring bygger på att spelföretagen verkligen analyserar sin data så att spelarna inte lämnar. Samtidigt ökar spelarnas krav på att veta hur företag använder och delar data.
– Dataskydd och säkerhet har seglat upp som ett av spelbranschens viktigaste områden. En av utmaningarna blir att locka nya spelare och erbjuda bättre spelupplevelser samtidigt som användarnas integritet säkras. Det blir en fin balansgång mellan annonsering och marknadsföring, säger Philip Stenholm, District Manager Nordics på Snowflake.
Vad har spelföretagen att vinna på datadrivna analyser?
Enligt Philip Stenholm finns mycket att vinna på att arbeta mer datadrivet för att skapa en bättre kundupplevelse. Med en molnbaserad infrastruktur för data (data cloud) går det att förkorta tiden från datainsamling till användbara insikter. Sedan kan man använda modellering för att förutse spelarnas beteende, kombinera speldataflöden och integrera dem med annan data som ger en helhetsbild av spelaktivitet och trender.
Spelföretag måste kunna dela data med andra av flera skäl. Med externa kanaler för att mäta effektiviteten i olika kampanjer, med sociala medieföretag för att underlätta spel med andra användare och med tredjepartsförlag för att förbättra spelet, diagnostisera problem och ge support.
– För att dela användardata på ett säkert sätt måste spelföretagen uppfylla tre kriterier. De måste kunna styra data från en enda säker plats och samarbeta externt i frågor som rör säkerhet och tillgänglighet. Sist men inte minst måste de använda en molnbaserad infrastruktur för data som gör det enkelt att säkerställa integritet och följa säkerhetskrav, säger Philip.
– Med Snowflakes data cloud-tjänster kan spelföretag hantera fragmenterad data och dela den sömlöst och säkert i organisationen. Det gör att man kan få en helhetssyn på användarna, förbättra innehåll och kundupplevelser samtidigt som man skapar förutsättningar att öka försäljnings- och reklamintäkterna, avslutar han.