Hack the Crisis är ett online hackaton, som ägde rum i början av april och organiserades av DIGG, Hack for Sweden, Openhack och den svenska regeringen.
CRM-Konsulterna medverkade i år och det är för sjätte året i rad som Hack for Sweden genomförde det hackaton på uppdrag av de svenska myndigheterna. Med anledning av den pågående smittspridningen av COVID-19-viruset, så var inriktningen i år på att rädda liv, rädda samhälle och rädda näringsliv, och då baserat på smarta tjänster och appar som ska bygga på öppen data.
I kategorin ”Rädda näringsliv – digital lösning” nådde CRM-Konsulterna stor framgång och blev belönade med silver. Uppdraget var att designa, testa och genomföra idéer för Sveriges och världens framtid. I varje kategori fanns en möjlighet att tävla i två olika spår, där man antingen valde att ta fram en helt färdig digital lösning eller en konceptuell lösning.
”Vi var ett team på 6 personer som från fredag eftermiddag till söndag kväll, jobbade dygnet runt för att bygga en ny tjänst för digitaliserad köhantering”, säger Gustaf Westerlund, grundare av CRM-Konsulterna.
Teamet från CRM-Konsulterna byggde en digital köhantering som baseras på QR-koder. Enligt Gustaf kommer CRM-Konsulterna utveckla detta vidare och sätta igång tester på några betakunder.
”Tanken med digital köhantering är att när till exempel en restaurang registrerar sig, får de en QR-kod som de kan skriva ut. Deras kunder kan scanna denna på plats, från sociala medier eller från hemsidan för att få en kölapp till telefonen”, fortsätter Gustaf.
Ett bra samarbete var en avgörande faktor för att lyckas med genomförandet av lösningen. Teamet från CRM-Konsulterna bestod av fem olika nationaliteter med två kvinnor och fyra män. Alexey Shytikov, som är personen bakom idén berättar om utvecklingen:
”Idén är väldigt uppenbar, och enkelt, men det är också det som gör det svårt när man väl ska bottna i en enkel implementering och visuella intryck. Då krävs vår tekniska kompetens och kreativ höjd i en kombination”, menar Alexey.
Ytterligare en faktor som bidrog till framgång var Microsofts teknikplattform som möjliggjorde att det gick att utveckla lösningen så fort.
” Det är verkligen fantastiskt hur snabbt man kan skapa allt detta med Power Platform. Det var vinnare som skapade endast koncept under helgen, medan vi lyckades implementera allt, från backend med korrekt datamodell till applikation för administration och realtid frontend”, fortsätter Alexey.
Att vara ett starkt team och viljan att bidra är starka värderingar hos CRM-Konsulterna oavsett kris eller inte. Kathrine Hogseth, VD för CRM-Konsulterna, och en av deltagarna i Hack the Crisis, menar att den gemensamma nämnaren i teamet är viljan att bidra i den kris vi befinner oss i, samt att vi känner ett stort ansvar att dela med oss av vår idérikedom och innovationskraft.
”Det känns enkelt och lustfyllt att bidra med våra idéer och lösningar. Det ser vi som en viktig roll just nu och vi är stolta över vårt bidrag i Hack the Crisis och vår utmärkelse. Det skapar både en stor intern stolthet samtidigt som vi stöttar näringslivet och Sverige”, avslutar Kathrine.