Data från Revolut’s 150 000 svenska användare visar hur svenskarna spenderade sina pengar under årets första kvartal jämfört med samma period 2020.
Under Januari och februari 2020 levde vi som vanligt innan pandemin slog till och förändrade våra konsumtionsmönster under kvartalets tredje månad.
Därför kan jämförelsen med årets första kvartal tolkas som en indikation på hur svenskarnas konsumtionsmönster förändras på grund av pandemin.
Under årets första kvartal ökade vår konsumtion av kläder och hobby-prylar med 45 procent jämfört med samma period 2020. Även konsumtionen av hälsoprodukter så som spabesök, hudvård men också träningsprodukter ökade med 29 procent.
– “Det är intressant att se hur shopping tillsammans med tränings- och hälsoprodukter hamnat i fokus när vi inte längre kan resa och gå på restaurang i samma utsträckning som tidigare, det är talande för vår nya livsstil under coronapandemin”, säger Linnéa Tunhage, Nordisk PR ansvarig på Revolut.
De kategorier som minskat mest är inom resor, som minskat med 54 procent, och restaurang som minskat med 35 procent. Restaurangbesöken vägs i stället upp av en ökad konsumtion av livsmedel, om 19 procent.
Även hur vi handlar har förändrats. Handeln i butik minskade med 26 procent medan e-handeln ökade med hela 37 procent under årets första kvartal jämfört med samma period 2020.
Förändringar i svenskarnas konsumtion under perioden 1 januari till 28 mars 2021 jämfört med 1 januari till 31 mars 2020, enligt data från Revolut:
- Livsmedel: Ökade med 19%
- Restaurang: Minskade med 35%
- Shopping: Ökade med 45%
- Hälsa: Ökade med 29%
- Resor: Minskade med 54%
Köp i butik respektive köp online
- Butik: Minskade med 26%
- Online: Ökade med 37%