Black Friday närmar sig med stormsteg, enligt Bloomberg kan årets rea starta två veckor tidigare än vanligt vilket gör det viktigt för marknadsförare att vara väl förberedda.
Dessutom spås årets kampanjperiod innebära att fler konsumenter väljer bort långa köer i fysiska butiker och istället sköter shoppingen digitalt. RTB House tipsar därför om hur marknadsförare bör tänka för att maxa sitt resultat under Black Friday.
Onlineshopping har på grund av pandemin ökat med närmare 75 procent vilket tyder på att försäljningen online kommer att skjuta i höjden under årets Black Friday. Samtidigt spås Q4 bli den största mobilshopping perioden någonsin. Beroende på vertikal och typ av aktivitet i webbutiker kan försäljningen under Black Friday öka så mycket som fem gånger jämfört med en vanlig dag i början på månaden. Data från RTB House visar att försäljningen inom detaljhandeln ökade med 39 procent under november 2019.
RTB House har analyserat resultatet hos 36 partners och 20 av dem hade kampanjer under förra årets Black Friday. För återförsäljare inom kläder och FMCG (Fast Moving Consumer Goods) ökade den genomsnittliga försäljningen bland nya kunder med 50 procent. Återförsäljare av produkter som köps med längre beslutsprocess och inte inhandlas lika ofta som exempelvis möbler, hushållsapparater och smycken
ökade sin försäljning med nästan 90 procent bland kunder som inte besökt webbutiken de senaste 100 dagarna.
Enligt data från RTB House börjar användare söka information om Black Friday redan i början av november och det tar 7–14 dagar för att konvertera 90 procent av kunderna. Det kan därför vara bra att få konsumenterna att besöka webbutiken några veckor tidigare. RTB House får ofta frågor från kunder om hur de ska tänka kring retargeting kampanjer under den här tiden på året och hur mycket investeringar som
krävs för optimal avkastning. Inför Black Friday och baserat på tidigare års resultat har RTB House därför tagit fram tre olika strategier för retargeting.
Följ med strömmen
Med den här strategin erbjuder marknadsförare vanligtvis sina kunder vissa rabatter samtidigt som de försöker hålla marginalerna stabila eftersom effekten av rabatter kompenseras av ökad volym. Strategin hjälper till att öka försäljningen genom att hålla en stabil avkastning på investeringen. Den passar bäst för mogna konkurrenskraftiga marknader. Med den här strategin erbjuds daglig flexibilitet av kundernas mål (ROAS/COS/CPA).
Öka mer än marknaden
För de kunder som vill öka sin marknadsandel och bli uppmärksammade under Black Friday rekommenderas en mer expansiv strategi. Den kan vara riskabel eftersom den pressar marginalerna och distributionskedjan. Om retargeting strategin planeras och utförs ordentligt kan den vara mycket givande för marknadsföraren. Strategin bör kombineras med bra rabatterbjudanden för att vara riktigt effektiv. Den vanligaste
frågan är hur hög investeringen i retargeting ska vara. För att svara på detta har RTB House förberett riktlinjer från tidigare års kampanjperioder för att ge en uppfattning om vinstmöjligheter och var investeringarna ska placeras för att stödja en sådan retargeting aktivitet.
Fånga nya kunder
En kampanjdag som Black Friday är också det bästa tillfället att skaffa nya kunder. Många användare väntar månader innan de gör sitt första köp. Konvertering under en kampanjdag kan leda till framtida lojala kunder, där en del marknadsförare lyckas öka andelen konverteringar av nya kunder med så mycket som 30 procent. För att lyckas med detta rekommenderas en bred kampanj med högre räckvidd än normalt.
När det gäller större onlinebutiker är användarbasen stor och det är möjligt att skapa olika retargeting-scenarier genom att påverka de senaste besökarna eller de som inte besökt onlinebutiken på länge. Om förvärv av nya kunder är prioritet rekommenderas att avsätta upp till 20 procent av retargeting budgeten till att engagera de som inte besökt onlinebutiken på länge.