Modehuset implementerade ett nytt säljsystem på rekordtid tillsammans med nytt webbkoncept och satsar på rejäl tillväxt.
Svenska modehuset Rodebjer är sedan länge väletablerade i branschen. Med flaggskeppsbutiken på Norrmalmstorg i Stockholm och ytterligare en egen butik centralt i samma stad samt ett stort antal starka återförsäljare har de en stadig grund här i Sverige att stå på. Samtidigt syns de i exklusiva butiker över hela världen och satsar på en allt större närvaro på nätet.
Plattformen de använt tidigare kändes allt för tungrodd för ett litet team. Tillväxtplanerna begränsades av krav på egen drift och allt för många tredjepartsverktyg som behövdes. Samtidigt gick kommunikationen mellan webb och företagets övriga system långsamt, med stora manuella insatser. För att kunna växa online behövdes ett helhetsverktyg som bättre tillät tillväxt och nya funktioner samtidigt som mer fokus skulle kunna riktas mot den faktiska försäljningen.
Bytet slutfördes i juli förra året och med det har tillväxten kommit igång. Idag utgör e-handeln
ungefär 15% av företagets försäljning, med stora tillväxtplaner framåt.
– Målet för det här räkenskapsåret är att öka försäljningen inom egen e-handel med 40 procent och hittills är vi helt klart on track, säger Janne Kailan, eCommerce- och omnikanalsansvarig på Rodebjer.
Med en ny plattform följde en helt ny sajt på global nivå, som levererar nio lokaliserade varianter med fyra olika valutor. En viktig del är att den även är responsiv för att passa alla besökares skärmar. Samtidigt togs även ett nytt koncept fram för sajten.
– Merparten av våra besökare kommer till oss via mobilen så att ge dem en bättre upplevelse var väldigt viktigt, säger Janne Kailan. Samtidigt satsar vi numera mycket på branding och lookbooks via den, vilket vi inte gjorde i samma utsträckning förut. Nu matchas vår kommunikation utåt helt och hållet med det som syns på sajten.
Snabbt byte
Valet av partner föll på Salesforce och lösningen Commerce Cloud, som enligt Janne Kailan erbjuder både möjlighet att växa och en kunnig partner att bolla idéer mot.
– Vi är ett väldigt litet team och kände helt klart att vi saknade bra möjligheter att växa tidigare, berättar Janne. Tidigare krävdes en hel del externa tredjepartslösningar och att vi skötte driften själva. Allt sånt slipper vi nu och kan fokusera på försäljning. Samtidigt är det inte bara plattformen vi drar nytta av, utan Salesforces support ger oss som en mindre spelare en motpart att driva frågor med och väldigt många värdefulla råd för att öka vår försäljning.
Att implementera det nya systemet var samtidigt ett tidspressat projekt som inte kunde ta upp för mycket tid. Arbetet med implementationen började i mars förra året och stod klar till lansering i början av juli samma år, bara 17 veckor senare.
– Det var ett tidspressat projekt och vi byggde verkligen om allt, men det gick väldigt fort, säger Janne Kailan. Nu lägger vi till allt fler backend-funktioner och har automatiserat väldigt mycket kring lagerhållning och ordrar som tidigare var enormt tidskrävande.
Förvånande kombinationer
Med Commerce Cloud har företaget även fått lite skjuts från Einstein, systemets inbyggda AI.
– Vi har automatiserat vilka relaterade artiklar som dyker upp beroende på vilken kund det är som handlar, säger Janne. Istället för att göra den tidskrävande uppgiften manuellt sköter systemet det automatiskt. Jag kan bli lite förvånad över de kombinationer som uppstår, men vi ser riktigt positiva resultat av det.
I dagsläget handlar implementeringen av Commerce Cloud om nysatsningen på e-handel, men Janne Kailan ser en hel del potential att bredda och växa med plattformen.
– Vi valde Commerce Cloud just för att kunna växa. Vi har väldigt stora ambitioner att växa och kände att vi behövde något som klarade av den sortens tillväxt på längre sikt. Nu tar vi allt steg för steg för att kunna bredda oss.
Bland planerna nämner han allt från in store pickup och att butikskunderna ska kunna ta del av webbsortimentet. Idag har Rodebjer två helt egna butiker, men plattformen öppnar upp för möjligheter till expansion med ökad flexibilitet i fysiska butikers sortiment.
– Endless Isle-funktionen som kopplar mot webblagret skulle vi kunna öppna fler mindre butiker men ändå kunna erbjuda kunderna komplett sortiment, berättar Janne Kailan. Samtidigt är det väldigt enkelt att expandera utåt mot sociala kanaler, där vi redan börjat mot Facebook, eller att starta samarbeten med externa säljplattformar direkt i vårt eget system.