Med ny varumärkesplattform ska Onlinepizza nå fler kunder

Marknaden för utkörning av hämtmat växer kraftigt, samtidigt som konkurrensen ökar – inte minst i storstäderna.

Kampen mellan de olika aktörerna hårdnar och man slåss om kunderna med både kampanjer, innovativa produkter och reklam. Nu presenterar Onlinepizza en ny varumärkesplattform i ett led att bredda tjänsten för att nå fler kunder.

Onlinepizza är det bolag som funnits längst och är störst med över 1400 anslutna restauranger i Sverige. Namnet till trots har Onlinepizza en stor bredd av restauranger i sitt utbud, förutom pizzerior når kunden restauranger som säljer sushi, thai, hamburgare, sallader, texmex, ja i stort sett hela registret.

Nytt varumärke ska hjälpa restauranger att sälja mer
Förra året skeppade Onlinepizza över 3 miljoner pizzor i hela Sverige. Bolaget är nu i en expansiv fas där fokus är att satsa extra hårt på att öka antalet ordrar per kund och växa i antalet restauranger under detta år. Förutom slutkunden är restaurangerna en mycket viktig kommunikativ målgrupp för Onlinepizza. Att bli deras hjälte och hjälpa dem att sälja ännu mer är mycket viktigt.
Nyligen tillträdde Philip Eide som ny marknadschef på Onlinepizza. Nu sjösätter han en ny varumärkesplattform.

– Både vi och vår marknad går in i en ny fas och vi vill rusta för framtiden med en ny varumärkesplattform där vi pratar med en ännu mer bredare målgrupp än idag. Vi har gått från att köra hem pizza till studenter till att bli en självklar del i familjers vardag, vilket nu återspeglas i vår nya profil, säger Philip Eide.

Ny logo, grafiskt manér och tonalitet
I den nya varumärkesplattformen har den grafiska profilen genomgått en stor uppdatering som också blivit mer mobilanpassat. Loggan har friställts för att istället titta framåt samt symbolisera wifi/online-signal, vilket ger en större flexibilitet i användandet.
Tonaliteten riktas till en bredare målgrupp och är medvetet mer vänlig och inkluderande. Namnet ändras från OnlinePizza.se till Onlinepizza, vilket ska ge mer fokus på Online än Pizza.

– Vårt namn är en väl inarbetad tillgång som vi vill behålla, men 87% av kunderna kommer till oss för annat än pizza så vi vill visa upp vårt varierande utbud på ett nytt sätt, säger Philip Eide.