Företag snubblar nästan över varandra i sin iver att få ut sina budskap inför Black Friday, som i år infaller 29 november.
Då Black Friday nu har blivit en grej även i Sverige innebär det bland annat att många företag skickar ut enorma mängder e-postmeddelanden till potentiella kunder, fyllda med erbjudanden om reducerade priser och kampanjer, som de verkligen inte har råd att missa.
Som ett resultat av alla dessa utskick, översvämmas kundernas inkorgar med mail om erbjudanden inför Black Friday. Ända sedan sommarledigheten har företagens försäljnings- och marknadsavdelningar planerat inför sina höstkampanjer, med särskilt fokus på helgdagarna. Men hur kan just ditt företag nå framgång och sticka ut, när alla andra också försöker surfa på samma våg? Svaret är enkelt – Det gäller att fånga vågen innan de andra ser den och att använda rätt surfbräda för att sedan rida på vågen. Här följer några övergripande tips för att skapa en framgångsrik Black Friday-kampanj:
Timing är A och O.
Vi är alla rädda att vi ska missa tåget, men genom att påbörja din e-postkampanj alltför tidigt kan dina noggrant förberedda e-postmeddelanden glömmas bort redan innan kampanjen ens har startat. En enkel lösning för detta är en kampanj som är utspridd över tid. Engagera din kund ungefär två veckor innan Black Friday, följ upp detta med en teaser några dagar innan och skicka en kort påminnelse dagen efter (om din kampanj fortfarande pågår). Naturligtvis är kvalitet viktigare än kvantitet. Därför bör du inte bombardera din målgrupp med dagliga e-postmeddelanden, utan istället planera din tidslinje noggrant.
Använd dina data på ett smart sätt.
Ingen kund är den andra lik och därför bör inte heller dina meddelanden vara det. Visade t ex några av dina kunder ett stort intresse för skor under förra årets Black Friday? I så fall bör du skicka dessa ett meddelande med inriktning på just skor. Om du segmenterar smart, genom att förse din målgrupp med innehåll som uppfyller deras behov, så kan du öka effektiviteten i dina utskick.
Se till att sticka ut.
När du nu skickar ut dina e-postmeddelanden vid rätt tidpunkt och med rätt kundanpassad information, så har du en viktig uppgift kvar – nämligen att maximera möjligheterna att dina meddelanden faktiskt läses av mottagarna. Ta inte bara en ordentlig titt på ämnesraden (det är det första som fångar ögat), utan även på layouten för din e-post. Är den också anpassad för mobiler? Och förstår mottagaren omedelbart syftet med meddelandet? Du kanske inte vill vara övertydlig, men du vill att mottagarna snabbt ska kunna se vad du har att erbjuda dem, utan att de behöver anstränga sig för mycket.
Sälj inte nonsens.
Alla stöter vi på dem då och då: “upp till 50%”-rabatterbjudande som i slutändan visar sig vara bara fem procents rabatt. Var transparent och ärlig med vad du erbjuder. Kunder får inte bara dina meddelanden, utan bombarderas med mängder av andra kampanjer, som de kommer att jämföra med dina. Kunder måste snabbt kunna få en bild av vilken rabatt du har att erbjuda och hur den relaterar till andra företags marknadsföring.
Glöm inte kundvagnen.
Dina e-postmeddelanden inte de enda kunderna får. Så det finns en god chans att en kund som klickar på din länk redan har olika erbjudanden öppna framför sig på skärmen. Köpprocessen kan resultera i en djungel av öppna flikar och glömda kundvagnar. Ställ därför i förväg in ett automatiskt e-postmeddelande som kunden får så snart kundvagnen lämnas obevakad, där du ännu en gång betonar den största fördelen med din Black Friday-kampanj.
Använd alla dina kanaler.
Även om ovanstående tips främst handlar om e-post, så är dina andra kanaler (som t ex sociala medier o vanlig post) också mycket viktiga för en framgångsrik kampanj. Genom att integrera alla dina kanaler och bredda din kampanj kan du nå den största publiken.
Av: Inken Kuhlmann-Rhinow, Marketing Director EMEA, HubSpot