Seavus har under de senaste månaderna utvecklat en disruptiv digital assistent, en Smart AI ChatBot.
Det är en AI-baserad lösning som bygger på maskininlärning samt Natural Language Processing (NLP) och ger en mänsklig känsla med sina anpassade erbjudanden och smarta svar. Den erbjuder kundservice 24 timmar om dygnet i flera kommunikationskanaler.
Chatbots används av en mängd olika branscher. En av tankarna bakom dess funktionalitet är att passa de behov och de vanor som den ”digitala generationen” har idag.
– Den unga generationen ”Millennials” använder telefonerna för att scrolla igenom sina sociala medier merparten av dagen. Vår Smart AI Chatbot kan implementeras på Facebook, Skype och Viber så att vi når dem i sina favoritkanaler, säger Marija Nikova, divisionschef för Banking and Finance på Seavus.
Seavus själva får även dra nytta av fördelarna med produkten.
– Vi upplever fördelar direkt med att använda vår Smart ChatBot på Seavus. Vi har implementerat den för automatisering och förbättring av alla interna funktioner; HR, Juridik, IT, Logistik samt hantering av tjänsteresor. Våra anställda använder vår digitala Chatbot, Sea, som en assistent för att ställa frågor och få vägledning. De interna funktionerna blir befriade från hundratals dagligen återkommande frågor och kan nu fokusera mer på sina primära uppgifter. Med detta förväntas våra interna kostnader minska samtidigt som våra anställda är nöjda med snabbare hantering av ärenden av Sea, säger Ema Toshevska, Product Manager på Seavus.
Hur kan vi dra fördel av Smart AI Chatbots?
Chatbots hanterar alltifrån grundläggande kundsupportuppgifter, vägleder kunderna genom deras Onboardingprocess, till att utföra mer komplexa uppgifter såsom att känna igen och förstå kundens intention tack vara maskininlärning.
Det är därför som Chatbots är på väg att bli den mest personliga kanalen. De främsta fördelarna med Smart AI Chatbot-användning är kraftigt utökad kapacitet för kundservice, ökad kundnöjdhet, minskade driftskostnader men också förbättrade, snabbare samt effektivare tjänster.
Hur kan Chatbots förbättra kundservicen?
Kunderna tvingas ofta att begära assistans under öppettider. En Chatbot är tillgänglig när som helst på dygnet och i olika kanaler. Den svarar enkelt på kundernas frågor med hjälp av Natural Language Processing (NLP).
– Vi går från manuell till automatisk service. Vissa komplexa frågor behöver emellertid fortfarande mänsklig hjälp, men det mesta hanteras av chatboten. Chatboten kommer att minska behovet av kundservicepersonal som därigenom minskar företagets driftskostnader. Den här nya generationens Smart AI Chatbot kommer på sikt ersätta kundservice som vi känner den idag, säger Marija Nikova.
Hur kan AI Chatbots förbättra kundupplevelsen?
Chatbots används effektivt för att registrera fordringar, kontrollera status på fordran/policy, hitta närmaste filial/kontor eller initiera betalning. Chatbots löser många kundfrågor helt självständigt utan manuell inblandning.
Smarta Chatbots hjälper kunder att söka alternativa försäkringar baserat på kundens riskprofil och täckningsbehov samt rekommenderar den mest lämpliga produkten. Onboardingprocessen kan utföras direkt, eliminera extra frustration och hantera fordringar snabbt. Väntetiden för försäkringen och den övergripande processen reduceras kraftigt tack vare användningen av Chatbots och AI.
Chatbots är mer än en kundtjänst, det är även en betalningsplattform. Kunden kan göra en beställning för den valda produkten och betala ordern direkt från chatboten själv.
– Smart Chatbot kommer inom en snar framtid att analysera användarens beteende och erbjuda olika paketerbjudanden baserat på användarens tidigare åtgärder och utgifter samt vägleda användaren till ett eget val. Slutanvändaren vill ha personlig service så mycket som möjligt. Användaren ska i framtiden kunna ta fram sin egen ”avatar” för Chatboten med avseende på utseende och anpassa den helt: från ett unikt ansikte till ett personligt svar, avslutar Marija Nikova.
Seavus Group, finns i 8 länder med 14 kontor och erbjuder även andra lösningar och produkter inom Artificiell intelligens och Digital Transformation. Bland dem finns: AI-lösningen DoAI, Smart Wallet, Data Analytics, Social Media and Predictive Analysis och Crystal Qube Solution (360 View Customer Experience solution).