Retailtech Hub: MediaMarktSaturn utökar sin företagsinkubator till en öppen plattform för detaljhandelsföretag och startup-bolag
Hem ÅTERFÖRSÄLJARE Retailtech Hub: MediaMarktSaturn utökar sin företagsinkubator till en öppen plattform för detaljhandelsföretag och startup-bolag

Retailtech Hub: MediaMarktSaturn utökar sin företagsinkubator till en öppen plattform för detaljhandelsföretag och startup-bolag

Publicerat av: Redaktionen

MediaMarktSaturn Retail Group utökar sin företagsinkubator till en öppen plattform för detaljhandelsföretag och startup-bolag.

Retailtech Hub: MediaMarktSaturn utökar sin företagsinkubator till en öppen plattform för detaljhandelsföretag och startup-bolag 1

Retailtech Hub i samarbete mellan MediaMarktSaturn & Plug & Play

Programmet kommer att fokusera på tech-startups längst med hela värdekedjan inte bara inom konsumentelektronik och kommer gå under namnet “Retailtech Hub”. Dessutom kommer det också att vara öppet för andra detaljhandelsföretag. Programmet kommer att tas fram tillsammans med inkubatorexperter från företaget “Plug and Play Tech Center” i Silicon Valley. Retailtech Hub kommer att fokusera på att genomföra pilotprojekt mellan MediaMarktSaturn och framtida programpartners. Högprofilerade mentorer från både MediaMarktSaturns och ”Plug and Plays” nätverk kommer att stödja grundarna med både hjälp och råd. Det finns ingen skyldighet för ägarna till startup-bolagen att tilldela aktier av sina företag. När deltagarna har genomfört Retailtech Hub kommer de kunna ansöka om att delta i ”Plug and Plays” Silicon Valley-detaljhandelsprogram. Ansökningar kan nu skickas in via www.retailtechhub.com. Programmet startar i mitten av oktober 2017.

Sedan 2015 har MediaMarktSaturn framgångsrikt samarbetat med startup-bolag i sitt inkubatorprogram “Spacelab”. Denna plattform inkorporeras nu i den bredare plattformen Retailtech Hub.

– Startup-företagen i våra första två omgångar har uppskattat möjligheten att i livemiljö få pilottesta sina tjänster och kunna lansera det direkt om det har ett lyckat resultat. Det tyska startup-företaget “Deutsche Technikberatung” (tekniksupport i hemmet-tjänst) har till exempel deltagit i första omgången och kommer nu efter lyckade tester lanseras nationellt i Tyskland, säger Martin Wild, Chief Digital Officer (CDO) MediaMarktSaturn Retail Group och VD för Retailtech Hub. Vi vill utvidga detta mervärde genom att göra det möjligt för grundarna att genomföra tester med återförsäljare från olika branscher. Dessutom är ”Plug and Play” nu också ombord. Allt detta breddar vår totala täckning inom detaljhandeln, förbättrar vår tillgång till kapital och öppnar vår räckvidd bortom Europa.

– Vi kommer att hitta de mest innovativa företagen från Europa och hela världen som kan arbeta med större återförsäljare, inte bara för att upprätthålla sin verksamhet, men som en konkurrensfördel för att växa och öka effektiviteten. Vi har funnit MediaMarktSaturn att vara extremt erfarna i att digitalisera sin verksamhet. Således är de den ideala partnern att teama upp med för lanseringen av Retailtech Hub, säger Saeed Amidi, grundare och VD på ”Plug and Play”.

Programmet har utvecklats av MediaMarktSaturn Retail Groups CDO-team, som utvecklar pilotprojekt med startup-bolag i hela koncernen. Med Münchenbaserade startup-bolaget ”Innoactive” imponerade teamet på flera tusentals kunder i över 20 tyska butiker med sin AR-shoppingupplevelse ”Saturn HoloTour”.En annan samutveckling med Stuttgartbaserade bolaget ”Unity Robotics” ledde till “Paul” serviceroboten.

– Efter att ha testat teknik som sträcker sig från så kallade chatbots till leveransrobotar och butiksnavigationssystem vet vi hur man tar idéer och levererar värde till våra kunder och partners, tillsammans med omfattande insikter för vidareutveckling. Vi har redan kunnat få konkreta erfarenheter på många områden som är viktiga för vår framtid, medan många andra företag fortfarande bara diskuterar dessa ämnen, säger Wild.

För kommande programomgång söker Retailtech Hub upp till 10 startup-bolag vars tekniska innovationer är redo att revolutionera detaljhandeln, vare sig det rör sig om hela eller delar av en teknisk lösning. Oavsett lösning så ligger fokus denna gång inte på försäljningsbara konsumentelektronikprodukter. Med start i mitten av oktober kommer programmet att ta tolv veckor och äga rum på “Neue Balan – Campus für Ideen” i München. Denna plats kommer att erbjuda events, informella möten och erbjuda möjligheten till samarbete över företagsgränser och ge utrymme för företag, startups och andra intressenter att utbyta idéer och koncept för att tillsammans utveckla framtidens detaljhandel. Till skillnad från tidigare programomgångar behöver inte deltagarna vara på plats i München på heltid och de behöver inte göra någon investering

– Vi vill vara så okomplicerade och flexibla som möjligt för att möta startup-bolagens behov så att vi kan koncentrera oss på att utvecklas tillsammans, säger Wild.

Startup-företag med en idé som uppfyller baskraven och ett komplett team kan ansöka på www.retailtechhub.com.

– Programmet är öppet för andra detaljhandelsbolag
– Det kommer att fokusera på gemensamma pilotprojekt för nystartade och etablerade återförsäljare
– Programmet genomförs i samarbete med inkubatorexperter från företaget ”Plug and Play”
– Ansökningar accepteras nu på www.retailtechhub.com

Relaterade Artiklar