Det svenska fintechbolaget Paytrim lanserar en ny betalplattform. Inför lanseringen har man i smyg tagit in 44 miljoner kronor för att under tre år bygga sin plattform.
Bland investerarna finns bland andra Michael Wolf och Anna Storåkers. Redan vid lansering har man ett 1000-tal kunder på kö in i systemet.
”Vi skapar förändring i en gigantisk men föråldrad bransch, och vår vilja att leverera bättre lösningar för våra kunder gjorde att vi för snart tre år sedan tog beslutet att bli en självständig aktör. Vår betalplattform har tagit flera år att utveckla på grund av den regulatoriska miljön med hårda krav och viljan att automatisera bort tidskrävande processer för exempelvis uppsättning av nya kunder. Nu är vår plattform redo för lansering och vi ser otroliga skalfördelar med vår lösning. Vi har hanterat många av branschens regulatoriska och operationella utmaningar genom innovation och egenutvecklade system. Nu har vi lagt grunden till ett bolag som är redo för framtiden, och vi har bara börjat”, säger Eric Johansson, medgrundare.
Från start lanseras plattformen för kortinlösen för fysiska butiker, vilket gör Paytrim till det första nya företaget inom segmentet i Norden på mer än tio år. Paytrim ansvarar för hela betalprocessen, från det att ett kort har registrerats i terminalen till att handlaren får sina pengar utbetalda. Plattformen är infrastrukturen för att handlaren ska kunna ta emot kortbetalningar i sin terminal. Paytrim kopplar upp sin plattform mot befintliga terminaler ute i butiker eller genom sin egen terminallösning.
Initialt lanseras plattformen på den svenska marknaden, men redan nu planerar man för en internationell expansion. I ett första steg tittar man på de nordiska grannländerna, följt av större europeiska marknader.
“Vi utmanar en bransch där mycket har stått still och marknaden konsoliderats år efter år. Det finns ett enormt behov av en spelare som utmanar status quo och kan tillföra värde till handlarna. Där vi ser oss som David i kampen mot Goliat. Branschen liknar ett gigantiskt oligopol med bara ett par stora aktörer, som idag inte hjälper till att utveckla alla företagare som är helt beroende av deras tjänster, både i Sverige och utomlands. Vi kommer sätta press på hela branschen med datadrivna, värdeskapande tjänster och den service som kunderna förtjänar”, säger Gustav Buder, medgrundare.
Bara i Sverige är betalvolymen via kort 1100 miljarder SEK per år. Det är på den marknaden Paytrim nu lanserar. I samband med utvecklingen av plattformen har man tagit in 44 miljoner kronor från bland annat bankprofilerna Michael Wolf och Anna Storåkers.
“Vår teknik gör att vi kan sätta nya standarder, samtidigt som vi enkelt kan fortsätta utveckla plattformen med nya tjänster och funktioner för att hjälpa företag att utveckla sina verksamheter och växa snabbare. Det tar till exempel bara några minuter att registrera sig som kund, vilket är unikt i segmentet. Vi tror att det kommer hända mer på betalmarknaden de kommande tre åren än vad som hänt de senaste tio. Vi har byggt en lösning som är redo för det. Våra kunder ska slippa komplicerade och krångliga betallösningar för att istället få stöd och kunna lägga sin tid på att utveckla sin verksamhet”, säger Eric Johansson.