ÖoB är en av landets ledande lågpriskedjor med närmare 100 varuhus. Nu tar man ett första steg mot e-handel genom att lansera shop.öob.se med ett begränsat sortiment relaterat till fritids- och sommarsäsongen.
– “Det är ett färre antal skrymmande produkter (går ej att få in i en personbil) som vi nu erbjuder våra kunder att handla online”, säger Johnny Andersson, kommersiell chef på ÖoB.
Projektet har genomförts med minsta möjliga genomloppstid och scope för att klara av att vara live med en första version till fritidssäsongen. Projektet beställdes med kort varsel och kunde påbörjas inom ett par dagar. På bara några veckor och med slimmad budget var e-handeln redo för go-live.
E-handeln är baserad på Litium som ÖoB använder för www.öob.se sedan flera år. Tack vare Columbus långa erfarenhet av Litium och täta samarbete med ÖoB har teamet från start vetat vad som behöver genomföras i projektet för att leverera en e-handel på kortast möjliga tid.
Det första projektet är ett gemensamt test och startskott för fortsatt samarbete mellan ÖoB och Columbus och redan bedömer Johnny Andersson initiativet som framgångsrikt:
– “Än så länge har testet gått över förväntan. Vi tar ytterligare några steg under våren och kommer att efter sommaren utvärdera och sätta vår mer långsiktiga online-strategi.”
Även Columbus bedömer initiativet som lyckat:
– “Det är inte ofta man får förmånen att vara med från start i ett större bolags resa mot e-handel och dessutom få genomföra första steget i ett så pass kort och intensivt projekt. ÖoBs resa online har bara börjat. I takt med att kunder ger sin feedback och att ÖoB gör sin interna förändringsresa mot att driva både varuhus och e-handel finns det enorm potential för ÖoB försäljning online”, säger Ludvig Bergander, Senior Rådgivare, Columbus Commerce.