Inom e-handel ökar just nu alla segment utan apoteksbranschen, som istället minskar jämfört med två veckor tillbaka.
Det visar data från konsumenttjänsten Woilà.
Jämfört mellan vecka 10 och vecka 12 fördelar sig förändring enligt följande:
- Den sammanlagda näthandeln: upp 4 procent sedan vecka 10
- Hemelektronik: upp 12 procent sedan vecka 10
- Kläder, Skor och Accessoarer: upp 1 procent sedan vecka 10
- Apotek: ner 10 procent sedan vecka 10
– Detta kan absolut vara ett första tydligt tecken på att konsumenterna skiftar från fysisk handel till e-handel, säger Carl Enbom, medgrundare Woilà.
– Förändringen hos nätapoteken är intressant. Det kan bero på att apoteken dels såg en kraftigt ökad efterfrågan vecka 11, som sedan följdes av brist på utbud. Eller så berodde det på att konsumenter helt enkelt bunkrade upp högst temporärt, säger Carl Enbom.
Förändringen mellan vecka 10 och vecka 11 fördelar sig enligt följande:
- Den totala näthandeln: ner 14 procent sedan vecka 10
- Hemelektronik: ner 29 procent sedan vecka 10
- Kläder, Skor och Accessoarer: ner 10 procent sedan vecka 10
- Apotek: upp 40 procent sedan vecka 10
Datan baserar sig på faktisk försäljning bland 650 nätbutiker i Sverige. Underlaget är drygt 1 procent av Sveriges konsumenter.
– Totalt ligger näthandeln i princip på samma nivå som för två veckor sedan, med en marginell ökning på 4%. Men detta är en del i ett långt arbete att förstå hur marknaden har reagerat på Covid-19. Vi följer utvecklingen löpande, säger Carl Enbom.