E-handelns omsättning var i fjol 140 mdr kr, en uppgång men fortsatt långt under rekordåret 2021.
E-handel kan ge ökad samordning av varutransporter och därmed minska trafikens klimatpåverkan, men 2030-sekretariatets samkörning av indikatorer visar inte någon sådan utveckling. Därför föreslås incitament för klimatbättre e-handel.
Sedan år 2010 har värdet av e-handeln i Sverige drygt fyrdubblats, i 2024 års penningvärde:
År Värde (miljarder kr, inflationsjusterat)
2010 34
2015 66
2020 151
2021 177
2022 152
2023 137
2024 140 mdr kr
E-handelns värde drygt fyrdubblades från år 2010 till år 2020 och ökade ännu snabbare 2021 då coronakrisen fick oss att stanna hemma och beställa varor. Därefter minskade e-handeln, då många återgick till den fysiska handeln efter pandemin, vilket sedan förstärktes av hög inflation, hög arbetslöshet och minskad köpkraft. Nya siffror visar att den negativa trenden bröts i fjol, med en blygsam uppgång som troligen beror på en förbättrad ekonomi, minskat räntetryck och ökat vana att e-handla. 2030-sekretariatet ser positivt på detta, då det kan minska transportsektorns utsläpp genom ökad samordning av varutransporterna.
– Istället för att var och en kör till butiken, kan transporterna samordnas med hjälp av e-handeln, men det händer inte. Visserligen har körsträckorna i personbil per capita nu minskat, men det tycks snarare bero på ökat distansarbete än ökad e-handel, eftersom andra indikatorer visar att godstransportarbetet, lastningsgraden och godsmängden per fordon är konstanta. Det är en missad potential, vilket manar till handling, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.
2030-sekretariatet uppmanar handeln till ökad samordning av transporter, att upphöra med ”fri frakt, fria returer” och att underlätta för kunden att göra gröna leveransval. Därtill vill 2030-sekretariatet förlänga premien för eldrivna lätta lastbilar som i nuläget löper ut i oktober, och införa stimulans för eldrivna lätta motorcyklar.
Per Östborn, 2030-sekretariatets indikatoranalytiker, anger att omfattande e-handel fortfarande är ett relativt nytt fenomen, och att logistiken ännu inte har hunnit optimeras för det nya sättet att bedriva handel. 2030-indikatorerna visar på en annan förändring som kan kopplas till den ökande e-handeln; de lätta lastbilarna blir allt fler, delvis för att leverera varor till slutkund. Samtidigt tycks leverans av varor från e-handel med cykel öka.
Samtliga siffror kommer från svensk Digital Handels e-barometern, kombinerat med SCB:s Konsumentprisindex (KPI), årsmedel.