Bara en kort tid efter lanseringen av Gravity i juni fick Playpilot bekräftat att man har skapat en värdefull och eftertraktad tjänst när ett av de större nordiska public service-bolagen registrerade sig.
Playpilot är Nordens största streamingaggregator och har länge låtit användare utforska fler än 30 streamingtjänster genom en app eller webbsida. Nyligen lanserade man dessutom sin tjänst i bland annat USA, Indien, Tyskland och Brasilien. Totalt finns Playpilot i mer än 20 länder.
I somras lanserade Playpilot dessutom sin nya tjänst Gravity, ett analysverktyg för företag inom underhållningsbranschen. Nu meddelar man att flera nordiska mediebolag valt att satsa på tjänsten genom att bli betalande användare.
Gravity från Playpilot gör det möjligt att få dagsfärska insikter om utbudet av filmer och serier på den svenska streamingmarknaden i realtid, samt kunskaper om konsumenternas preferenser. Gravity har rullats ut i Sverige, Norge och Danmark, och senare i höst är planen att lansera i Storbritannien. Förhoppningen är att verktyget ska bli en ny industristandard.
– Gravity är ett efterlängtat verktyg som till exempel filmdistributörer, produktionsbolag, mediebyråer, streamingföretag och tv-hus behöver för att bättre navigera och öka chansen att vinna i en marknad där det är en ständig kamp om tittarnas tid och pengar, säger David Mühle som är vd på Playpilot.
Både public service och produktionsbolag ombord
Bara en kort tid efter lanseringen av Gravity i juni fick Playpilot bekräftat att man har skapat en värdefull och eftertraktad tjänst när ett av de större nordiska public service-bolagen registrerade sig.
– Det var självklart en stor sak för oss och det kommer att bli spännande att få se hur våra data kommer att användas där, berättar David Mühle.
Samtidigt har Playpilot i Sverige fått bekräftelse på att även produktionssidan av underhållningsbranschen är intresserade. Det svenska oberoende film- & tv-produktionsbolaget Art & Bob har valt att bli kunder. Bland annat har man producerat filmer och serier som Bröllopsfotografen, Ping Pongkingen, Fullt hus samt Rebecka & Fiona.
– Det krävs både erfarenheter och färdigheter för att kunna bestämma vilka shower och produktioner som ska beställas. Kreativa företag måste vara ett steg före alla andra för att ta reda på vad vilka genrer som kommer att trenda. Att räkna ut detta är det vi gör bäst – men vi måste utvecklas och hitta fler verktyg som hjälper oss. Med Gravity har vi hittat en tjänst som vi tror kommer att ge oss fördelar, säger Jan Blomgren, vd på Art & Bob.
David Mühle, VD på Playpilot, är märkbart nöjd med att Art & Bob har valt bli betalande användare av företagets egenutvecklade analysverktyg,
– Att Art & Bob valt att samarbeta med oss känns som en stor bedrift. Även den goda feedback vi har fått från en så pass professionell partner känns som en upplyftande ryggdunk till hela vårt Playpilot-team.