Vem har inte drömt om att kunna få ett rent och snyggt hem med minsta möjliga ansträngning?
Det blir nu verklighet när röststyrning kommer till tjänstesektorn genom Offertas tjänst Voice. Detta följer produktorienterade företag som ICA och H&M som också hakat på trenden. Rösttjänster väntas växa stort i Sverige de närmaste åren.
Rösttjänster gör vardagen enklare för många. Det hoppas marknadsplatsen Offerta även att deras kunder nu ska få uppleva. Genom AI-driven maskininlärning kan Voice tolka och förstå användarens svar och genom en Google Assistant matchas ihop med de alternativ som finns på Offerta, eller föreslå alternativ som liknar det användaren säger. Satsningen är troligen den första av sitt slag inom tjänstesektorn.
”Offertas mission är att bygga för en värld där tjänster kan köpas digitalt och enkelt. Voice är en naturlig förlängning av det, att ständigt fortsätta att utveckla, vara i framkant och nyttja de disruptiva förändringar som samhället genomgår”, säger Jens Nilsson, vd på Offerta.
Marknadsledaren Google har hittills inte fokuserat på att utveckla det svenska språket i Google Assistent. När språket byggs ut är ett genombrott liknande det i USA att vänta, där fler och fler använder sig av intelligenta rösttjänster i vardagen. Enligt analysföretaget Canalys kommer antalet AI-högtalare att överstiga antalet aktiva surfplattor år 2021.
“I takt med att allt fler användare upptäcker rösttjänster som format för att interagera med teknik så kommer de också att ställa högre krav på de produkter och tjänster de vill använda”, säger Per Klaar som driver Offertas arbete inom maskininlärning och affärsautomatisering.
Offertas rösttjänst finns för närvarande tillgänglig i Google Assistant, i smarta högtalare från Google och i Androidtelefoner. För iPhones behöver man ladda ner Google Assistent och öppna appen. I dagsläget finns tjänsten för alla typer av städuppdrag men kommer att expandera till att omfatta hela Offertas utbud av tjänster.