Med sin digitala historia och fokus på enkelhet har NetOnNet valt att ta nästa steg i att effektivisera och digitalisera sina interna processer med målet att skapa ett ännu bättre erbjudande till sina kunder.
Valet av samarbetspartner föll på det svenskbaserade företaget Barium som hjälper organisationer att digitalisera och effektivisera sina verksamheter med en innovativ molntjänst.
NetOnNet firar i år 20 år och startade som en renodlad e-handlare med idén om att sälja hemelektronik till lägre priser än i vanliga butiker. Till en början sålde man produkter endast via Internet men valde tidigt att komplettera nätförsäljningen med Lagershoppar där man handlar till samma låga pris som på nätet.
– Det är glädjande att få välkomna NetOnNet som ny kund till Barium, i synnerhet som vi delar samma grundläggande tankar kring enkla och prisvärda leveranser. Jag är övertygad om att NetOnNet med stöd av Bariums digitala plattform kommer att bli ännu mer effektiva i sina affärsprocesser och i förlängningen öka sin konkurrenskraft och position på marknaden, säger Mattias Arnelund, CEO på Barium.
Anledningen till att NetOnNet började sin efterforskning av BPM (Business Process Management) verktyg var att de såg en utvecklingspotential i att korta ner processen för utvecklingen av egna märkesvaror. Processen innefattar flera olika roller på olika geografiska områden som alla måste samverka och koordineras för att processen ska flyta på smidigt. Arbetsuppgifterna inkluderar bland annat sourcing, design och kvalitetssäkring samt uppgifter inom logistiska och finansiella flöden.
– Barium möjliggör ett skräddarsytt arbetssätt och en tydlig överblick av arbetsuppgifter som ger förutsättningar för snabbare och enklare framtagning av egna märkesvaror till våra kunder. Detta gör oss mer effektiva och våra kunder nöjdare, säger Markus Koch, affärsutvecklingschef på NetOnNet AB.