Corona-situationen utvecklas snabbt och innebär att fler och fler arbetar hemifrån.
Inom hemelektronik rapporterar NetOnNet ökad e-handel, och på grund av situationen finns det ett ökande behov av expressleveranser. NetOnNet erbjuder nu leveranser av hemelektronik redan samma dag. En undersökning visar också att snabba leveranser är något som svenskar tycker är mycket viktigt när man handlar online.
– Vi har faktiskt arbetat länge med att förbereda oss för expressleveranser, eftersom vi vet att snabba leveranser önskas av svenskar oavsett corona och karantän. Ändå är det särskilt viktigt i dag att tillhandahålla lösningar för dem som behöver leverans av produkter snabbt – hem – så att de som inte vill gå till en Lagershop fortfarande kan få det de behöver samma dag. För många handlar det om att kunna göra sitt arbete effektivt och väl – ofta hemifrån – i en extraordinär tid, säger Stefan Svensson, logistikchef för NetOnNet.
Nu har NetOnNets kunder i landets storstadsregioner möjlighet att beställa fram till kl 14:00. Det betyder att många svenskar nu kan få nu kan få sin hemelektronik levererad hem samma dag. Beställningar lagda efter den här tiden kommer att levereras nästa dag. Samtidigt har kunderna möjlighet att beställa och betala produkter online för hämtning hos NetOnNets Lagershoppar.
– Vi ser att många nu har behov av att produkterna ska skickas hem och vi förbereder oss för att efterfrågan på expressleveranser bara kommer att öka. Så även om situationen nu har uppstått ganska snabbt, har vi arbetat med detta under lång tid. Vi är därför redo att agera, så att människor inte behöver oroa sig för just detta. Vi upplever stort tryck i den svenska försäljningen trots att viruset uppenbarligen påverkar beteendet hos många svenskar. Det verkar som att många har behov av att komma igång på hemmakontoret i dag och det innebär att efterfrågan på vissa produkter skjuter i taket, säger Stefan Svensson från NetOnNet.
I synnerhet ser NetOnNet stor efterfrågan på typiska kontorsrelaterade produkter som webbkameror, bildskärmar, skrivare och dockningsstationer, liksom många också söker efter surfplattor, spelkonsoler och andra spelprodukter, till exempel stolar, tangentbord och skärmar.
– Inom några av dessa kategorier har det ökat mer än 100 procent de senaste fem dagarna jämfört med de föregående fem dagarna, vilket verkligen visar att akuta behov för vissa produkter har uppstått.
Redan innan det fanns ett stort fokus på coronaviruset genomförde NetOnNet en landsrepresentativ undersökning för att avslöja vilken typ av preferenser som föredras i förhållande till leveranser av produkter och varor.
– Ungefär var femte svensk anser att snabba leveranser är det viktigaste när man beställer varor hem, visar en undersökning som nyligen gjordes av YouGov för NetOnNet. Dessutom rankas möjligheten att returnera varan gratis och att fri frakt erbjuds högt av många. Allt detta hjälper till att göra e-handeln säkrare och flexiblare, inte minst i extraordinära tider som nu.
Undersökningen genomfördes bland 1021 svenskar av YouGov, där respondenterna ombads att svara på vad som är viktigast när man köper en artikel online, bland olika alternativ.
– Vi använder flera partners för våra leveranser, beroende på hur snabbt du vill ha dina leveranser och på vilket sätt. Detta är något vi vet mycket om, eftersom NetOnNet redan för tio år sedan var bland de första med att erbjuda gratis frakt, säger Stefan Svensson, NetOnNets logistichef, och avslutar:
– Det viktigaste för NetOnNet för närvarande är att erbjuda flexibla lösningar för kunderna, särskilt eftersom de behöver få sina produkter snabbare och smidigare från oss än tidigare. Av detta skäl upprätthåller vi alla dagens kundfördelar, inklusive fri frakt och snabb leverans, bara några timmar efter att du beställt varan. Det är på detta sätt som vi bäst kan bidra i denna mycket speciella situation, förutom att vi är noga med att följa myndigheternas råd.