MQ MARQET har fördubblat omsättningen på e-handeln under senaste kvartalet. De tar nu ytterligare ett steg i sin digitala satsning genom att implementera en ”pick in store”-lösning för e-handeln. Med den nya funktionen binder företaget ihop säljkanalerna ytterligare då MQ MARQETs kunder nu kan hämta sin online-beställning i butik, kort efter att ordern lagts.
När e-handelskunden väljer leveransalternativet ”pick in store” plockar personal i den valda butiken ihop ordern i de fall där varorna finns i butikslagret. På så sätt utökas e-handelns lagersaldo och leveranserna blir inte bara snabbare – transporterna blir även färre, vilket ligger helt i linje med MQ MARQETs hållbarhetsstrategi.
MQ MARQETs ökade online-försäljning kan utöver ändrade konsumtionsmönster härledas både till ett ökat intresse för sortimentet och till företagets strategiska beslut att investera mer i digital marknadsföring och utveckling av den digitala affären.
Mattias Liljenberg, Head of Digital på MQ MARQET, kommenterar:
”Kunderna strömmar till marqetstores.se i större omfattning än tidigare, och väl där väljer fler att klicka hem plagg. Den ökade mängden leveransalternativ har underlättat för kunden att få varorna till den plats hen föredrar. Komplementet med ”pick in store” adderar ytterligare en aspekt till utbudet av personliga tjänster i våra 90 butiker.”
”Pick in store”-leveranserna uppskattas från många håll. Katarina Blomqvist, försäljningschef på MQ MARQET berättar:
”Responsen från både kunder och butikspersonal har varit rungande positiv. Kunderna är glada att få ännu snabbare leveranser, och personalen upplever att de kan ge bättre service. Vi är övertygade om att detta skapar en ännu bättre kundupplevelse hos oss.”