Förstapartsdata blir marknadsförarnas räddning
Hem DETALJHANDEL Användning av förstapartsdata blir marknadsförarnas räddning

Användning av förstapartsdata blir marknadsförarnas räddning

Publicerat av: Redaktionen

Att använda förstapartsdata i stället för tredjepartsdata möjliggör en bättre förståelse för företagets användare och en integritetssäker datahantering, till ett bättre pris.

Det menar Maciej Zawadziński, vd på analysplattformen Piwik PRO.

Med ganska exakt ett år kvar tills Google stänger ner sin populära analysplattform Universal Analytics, eller Google Analytics 3, så måste marknadsförare nu sätta fart med sina strategier och inse fördelarna med förstapartsdata, och Maciej Zawadziński spår en kapplöpning där det kommer utkristalliseras stora skillnader mellan dem som faktiskt gör det och dem som stoppar huvudet i sanden.

Svenskarnas medvetenhet om sin integritet online har ökat stadigt de senaste åren, underblåst bland annat av skandaler kopplade till GDPR och Schrems II-domen som slagit fast att det inte är förenligt med GDPR att använda amerikanska företags molntjänster för att hantera personuppgifter. I en färsk undersökning från Myndigheten för digital förvaltning svarade 82 procent av svenskarna att de har vidtagit åtgärder för att hindra personuppgifter från att användas av webbplatser de besöker. I ljuset av att tredjepartsdata blir svårare att använda har fler och fler börjat snegla åt förstapartsdata och så många som 83 procent av marknadsförarna i Europa, i en undersökning från Adobe, uppger att de redan i dag har en strategi för förstapartsdata.

– Tredjepartsdata innebär att data samlas in från många olika källor och säljs vidare till tredje part i syfte att skräddarsy exempelvis annonser, kampanjer och erbjudanden online. Problemet med detta är att köparen inte har vetskap eller kontroll över hur data har samlats in, säger Maciej Zawadziński, förespråkare för integritetsrättigheter på nätet och vd på Piwik PRO.

 Nytt sätt att tänka – framtiden

Att bygga upp sin marknadsföring utifrån förstapartsdata istället för tredjepartsdata innebär enligt Maciej Zawadziński en omställning och ett nytt sätt att tänka för marknadsförare. Men vinningarna är stora. Förutom att förstapartsdata är betydligt billigare att skaffa än tredjepartsdata så lyfter Maciej Zawadziński också kvaliteten och träffsäkerheten.

– Att få information direkt från sina kunder leder till en bättre förståelse om kunderna vilket gör att de skräddarsydda erbjudandena blir än mer relevanta och korrekta. Detta är nyckeln för marknadsförare att samla in personlig information om sina användare, samtidigt som de skyddar deras integritet, säger Maciej Zawadziński.

Förstapartsdata blir marknadsförarnas räddning

Just integritetsskyddet är också en viktig faktor. Integritetsskyddslagar som GDPR kräver att företagen får individens samtycke för varje enskilt ändamål.

– När marknadsföringsaktiviteter som retargeting eller personalisering görs på ett öppet, transparent och ärligt sätt, där man som företag eller organisation visar att man hanterar besökarens personuppgifter med stor respekt, blir besökaren betydligt mer välvilligt inställd till att dela sin information, och relationen mellan organisation och individ stärks, säger Maciej Zawadziński.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar