Mioo är en starkt växande mobil cykelservice med över 5 000 användare sedan starten 2019.
Affärsmodellen bygger på en app som kopplar ihop kunder som behöver cykelservice med cykelmekaniker i närområdet. Lite samma plattformstanke som Airbnb fast med cykelservice. Och en förutsättning för framgång online är flexibla och enkla betallösningar.
Efter sex år som professionell cyklist i Italien kände Tomas Grönkvist att han var färdig med cykelvärlden. Men så blev det inte. Efter att ha insett potentialen och affärsmöjligheterna i den växande cykeltrenden i storstäder startade han tillsammans med en annan entreprenör ett onlineföretag med ett helt nytt koncept i cykelservicebranschen – Mioo.
Idén är smart och enkel – en app-baserad plattform där cykelmekaniker, så kallade bike buddies, och vanliga cykelägare kopplas ihop med varandra. Som kund kan man antingen välja en abonnemangstjänst eller betala per servicetillfälle. Behöver man laga en punka eller justera växlarna går man in på appen och inom 48 timmar blir man kontaktad av en bike buddy.
På gång i London
Det går bra för Mioo. Först ut var Stockholm med över 5000 användare sedan starten 2019, men nu har företaget börjat etablera sig i London och planer finns på att starta även i Berlin och Paris. I Sverige står Göteborg och Malmö på tur.
”Det tar cirka tre månader att testa om en etablering har potential att bli lönsam. Efter ett par år kan verksamheten börja ge avkastning och vi försöker ha ett snitt på 10 000 användare per stad”, berättar Tomas Grönqvist.
Skalbart och långsiktigt
En förutsättning för att verksamheten ska kunna fungera i Sverige och andra länder är smidiga och stabila betallösningar. För en onlinebaserad och rörlig verksamhet som Mioo var Stripe de som erbjöd de bästa lösningarna.
”Alla jag pratade med i branschen och våra finansiärer rekommenderade Stripe. Vi ville ha en långsiktig lösning som är skalbar och som funkar med olika typer av valutor. En lösning som vi kan växa med och som kan anpassas till olika marknader,” förklarar Tomas.
Mioo använder idag Stripes produkter Payments för betalningar och Billings för fakturering.
“På Stripe har vi erfarenhet av att jobba med snabbt växande online-verksamheter som till exempel Mioo. Vi erbjuder enkla och flexibla betallösningar som fungerar på olika marknader. En väl fungerande infrastruktur för betalningar är en livsnerv för den här typen av företag”, säger Stripes Nordenchef Erik Olofsson.
Mioo fortsätter att utvecklas. Nu senast har företaget skrivit på ett samarbetsavtal med den tyska butikskedjan Bikester med nätbutik bland annat i Sverige.
”När du köpt en cykel kommer den hem i ett platt paket delvis monterad. Genom Mioo kommer du i kontakt med en bike buddy som kommer hem till dig och sätter ihop cykeln så den blir 100 procent körklar”, förklarar Tomas Grönqvist. Att hjulen rullar snabbt på Mioo, om uttrycket tillåts, råder det ingen tvekan om.