Matspar.se som hjälper konsumenter att hitta den billigaste matkassen på nätet lanserar Concept Store.
Det innebär att varumärken kan skapa skräddarsydda e-handelssidor på Matspar.se där konsumenter kan köpa deras produkter och ta del av inspiration.
Orkla Foods som har varit med och påverkat konceptet har testat det med stor framgång.
Med Concept Store kan varumärken bygga egna e-handelssidor på Matspar.se där de lyfter fram produkter, visar recept och inspirerar. För varumärken är det ett sätt att få bättre kontroll över sin försäljning genom att driva trafiken från marknadsföring online till sin Concept Store på Matspar.se för köp. Undersökningar och egen data från Matspar.se* visar att om en produkt en gång hamnar i kundvagnen ökar chansen för återköp dramatiskt.
Dessutom får varumärkena tillgång till data som visualiserar konsumentens köpresa.
- Det finns ett behov hos varumärken att ha en plats som ger känslan av den egna hemsidan och en e-handelsfunktion där de kan sälja, få konsumentinsikter och bygga varumärke. Det kan vi som oberoende plattform tillhandahålla. Vi vet också att återköp är enormt viktigt för branschen. Concept Store ökar chansen för varumärken att hamna i kundvagnen. Väl där ligger de sedan som default och kunden måste aktivt välja bort produkten så återköpsfaktorn ökar kraftigt, säger Kaveh Sabeghi, Marknadschef och medgrundare på Matspar.
Orkla Foods, som har varit med och format konceptet genom att ha testat Concept Store i tidigt skede, har med stor framgång använt det med varumärken som Felix, Anamma, Pauluns och Fun Light.
- För oss har Concept Store varit väldigt framgångsrikt och har gett oss möjlighet att skapa butik för våra varumärken som annars inte driver en egen e-handel. Tänker vi mer långsiktigt genom detta samarbete kan vi redan nu, i större utsträckning, påverka vår försäljning, öka andelen återköp, testa vad konsumenterna gillar och dessutom få värdefull data som vi inte haft tillgång till förut. Något som för oss betyder att vi lär oss mer om våra konsumenter och deras behov och kan utveckla ännu bättre erbjudanden, inspiration och produkter, säger Sarah Drangel, Head of Digital Demand på Orkla
Samarbetet med Orkla Foods är ett kvitto på att Matspar.se stärker sin position som innovatör inom dagligvaruhandeln på nätet.
- Vårt mål är alltid att göra det som är bäst för konsumenten. För att göra det behöver vi bidra till att utveckla branschen. Digitaliseringen av dagligvaruhandeln är en stor omställning för alla aktörer, genom att utveckla smarta tjänster kan vi bidra till att göra omställningen till en win-win för både konsumenter och branschen i stort, säger Kaveh Sabeghi.