Ett tydligt sätt att visa lojalitet med ditt favoritfotbollslag är att stolt bära dess officiella klubbkläder, i form av t ex en t-shirt eller halsduk i lagets färger.
Idag ser man dem överallt, färgglada fotbollsfans som oavsett om det är matchdag eller inte har klätt i sitt favoritlags klubbkläder. De flesta av dem är dessutom mycket måna om att plaggen är äkta vara och att pengarna de har köpt supporterprylarna för används för att stötta deras favoritlag eller klubb.
Det brukade vara så att man behövde gå på match eller besöka klubbens officiella shop för att handla supporterprylar, men i och med internets och e-handelsbranschens inträde i slutet av 90-talet, så har detta förändrats.
Även om vi fortfarande kan göra långa rundresor för att titta på och fysiskt inhandla supporterprylarna, så använder vi oss idag ofta av våra bärbara datorer och smartphones.
Där hinner vi se fler varor på bara några minuter, än vad vi tidigare hann se på en hel dag. Ofta kommer varorna vi beställt redan dagen därpå, men de riktigt hängivna och prismedvetna näthandlarna kan inte sällan hitta rabatterade fynd på både såväl marknads- som auktionsplatser online.
Men även om dessa ”fynd” kanske gör oss lyckliga på kort sikt, så kan det ibland visa sig vara helt tvärtom på lång sikt, eftersom en stor majoritet av dem troligen är förfalskade. Falska varor är ett stort problem i sportens värld och det kan vara skrämmande lätt för brottslingar att lura ivriga shoppare att köpa falska produkter av dålig kvalitet.
Fotbollens stora globala popularitet innebär att det överallt finns en stor efterfrågan på klubbvaror och sedan säsongen 2011-12 har t ex engelska Premier League beslagtagit förfalskade varor till ett värde av ca 90 miljoner kronor. För att stötta äkta varumärken, så rekommenderas alla fotbollsfans idag att vara lika vaksamma när de handlar online som när de handlar i butik.
MarkMonitor, världsledande inom varumärkesskydd, har här sammanställt några tips för fansen att beakta när de handlar sina supporterprylar online.
- Pris: Förfalskarna är smarta med prissättningen. Ibland väljer de att sätta höga priser på varorna, bara för att det ska verka mer övertygande. Googla gärna själv runt på rekommenderade priser på de supporterprylar du har riktat in dig på, för att se hur priserna och rabatterna skiljer sig åt.
- Webbplatsens utformning:Även om vissa webbplatser ser professionella ut vid första anblicken, så har förfalskarna sällan med några ”Om företaget”- eller ”Frågor och svar”-sektioner på sina sajter. Kontrollera gärna detta, samt titta närmare på leveransdetaljer och var företaget är baserat. Jämför och se om designdetaljerna stämmer överens med varumärket på andra sajter. Kontrollera gärna även de olika leveransalternativen, som mindre seriösa företag sällan bryr sig om att slipa till.
- Retur- och sekretesspolicies:Dessa bör vara solklara om det är en seriös webbplats. Om varan t ex inte passar eller är skadad, måste du kunna skicka tillbaka den. Seriösa försäljare upplyser dig om hur man ångrar köpet, samt hur och till vilken adress man kan returnera varan. Förfalskare ägnar vanligtvis inte tid på att tydligt upplysa köparna om gällande sekretesspolicies. Se det som en varningssignal om detta saknas.
- Kontrollera webbadressen: Personifiering av ett varumärkes webbplats och så kallad “cybersquatting” är på stark frammarsch. Kolla noga på länken och håll utkik efter stavfel på både hemsidan och URL-adressen, framför allt när du gör din första sökning på varumärket. Om adressen börjar med https://, upplyser bokstaven ”s” dig om att webbplatsen är säker. Några av de stora fotbollsklubbarna och varumärkena har även särskilda sektioner på sina webbplatser, där konsumenterna enkelt kan kontrollera om säljaren är auktoriserad.
- Marknadsplatser på nätet:Även om marknadsplatsen på nätet i sig är ett varumärke du väl känner till är det viktigt att titta närmare på recensioner av säljaren, innan du bestämmer dig för att slå till och köpa dina fotbollsvaror eller klubbkläder för att stötta dig lag.
Chrissie Jamieson, senior director vid MarkMonitor, en del av Clarivate Analytics