UnderCES 2020 presenterade LG Electronics (LG) teknikchef och vd, Dr. I.P. Park, ett ramverk för framtidens AI-utveckling.
Det konceptuella ramverket, som går under namnet “Levels of AI Experience: the Future of AI and the Human Experience”, är anpassat till LG:s ThinQ-varumärke och företagets ambitiösa vision om att förändra de dagliga upplevelserna genom att ansluta alla delar av våra liv via intelligenta beröringspunkter.
Under sitt anförande förklarade Dr. Park att det mitt i vågen av AI-relaterade idéer och koncept är viktigt att dela ett strukturerat ramverk för AI-utveckling med branschen för att kunna skapa meningsfulla resultat för våra kunder. Dr. Park fick sällskap av Jean-François Gagné, grundare och vd för Montreal-baserade Element AI. Tillsammans diskuterade de hur ramverket har tagits fram och hur branschen har ett ansvar vid utvecklingen av framtida tekniker. De förklarade vidare de fyra nivåerna av AI-upplevelse (AIX), effektivitet, personifiering, resonemang och utforskning.
Effektivitet, som är den första nivån, är där specifika enheter och systemfunktioner kan automatiseras genom enkla kommandon. Detta är exempelvis möjligt med de flesta röststyrda och AI-baserade produkter på marknaden idag. På denna nivå justerar AI automatiskt prestanda efter fördefinierade sensorparametrar. Ett exempel på detta är LG:s ThinQ-luftkonditionering som via smarta sensorer känner av om det finns människor i rummet och anpassar temperatur och luftflöde efter det.
Personifiering, som är nästa nivå, fokuserar på mönsterinlärning för att optimera och personligt anpassa en enhets funktioner. Enligt Gagné kan AI-drivna enheter och tjänster på denna nivå samla data från interaktioner med miljön och användare samt känna igen mönster och använda dem för att förbättra sin förmåga att på ett effektivt sätt utföra uppgifter och förenkla användarinteraktioner.
Resonemang, den tredje nivån, beskriver en AI som använder konsekvensinlärning genom den samlade intelligens som ett system bestående av flera olika enheter och tjänster besitter. Genom att förutse anledningen till visa mönster och beteenden kan AI på den här nivån bättre förutse och främja vissa positiva resultat för användaren.
I framtiden kommer resonemang, nivå fyra, vara det ultimata målet för LG:s AI enligt Dr. Park. Genom att utnyttja ett koncept kallat experimentell inlärning baserat på vetenskapliga metoder kan AI-baserade system utveckla nya färdigheter genom att skapa och testa hypoteser. Detta kommer att göra det möjligt för AI-systemen att lära och förbättra sig för att på det viset skapa mervärde för användarna.
Dr. Park presenterade dessutom en rad olika AI-innovationer som kommer att visas upp i LG:s CES-monter.
LG ThinQ Zone visar hur företagets AI-produkter och -tjänster samverkar och anpassar sig till det dagliga livet för ett ojämförbart mervärde för kunderna. LG:s ThinQ Home-upplevelse börjar redan vid ytterdörren, där ansiktsigenkänning såväl som venigenkänning i LG:s Smart Door säkerställer att gästen har tillträde innan dörren låses upp. Biometrisk uppläsning krävs också för att komma åt det säkra utrymmet för leveranser av färsk mat. När du lämnar hemmet kan den inbyggda bildskärmen i den smarta dörren presentera relevant information, som till exempel väder och trafik. Dörren kan vidare ställa om alla LG ThinQ-enheter till att gå ner i strömsparläge när ingen är kvar hemma.
Vidare kommer LG i sin Connected Auto Zone att visa upp en mer personligt anpassad upplevelse för bilresenärer som låter både förare och passagerare ta med sig hemmets bekvämligheter på resan. Den uppkopplade billösningen bygger på LG:s webOS Auto-plattform och har utvecklats i samarbete med bilsätestillverkaren Adient. OLED-bildskärmar i bilen låter användare fortsätta att njuta av filmen de började titta på hemma.
I ThinQ Fit Collection Zone kan besökare uppleva virtuellt mode utan att behöva kliva in i ett provrum. LG ThinQ Fit är en vidareutveckling av företagets ursprungliga Smart Mirror-koncept. Systemet använder 3D-kameror för att mäta användarens kropp för att därefter skapa en virtuell avatar som används för att prova kläder virtuellt. Tekniken kan dra nytta av big data för att ta fram förslag på kläder och tillhandahålla länkar till plattformar där kläderna kan köpas.
Och vad skulle CES vara utan robotar? LG:s robotlösningar kommer att imponera besökare med sina kulinariska färdigheter, effektivitet och förstklassiga gästfrihet i framtidsrestaurangen CLOi:s Table Zone. Där hanterar LG:s CLOi-robotar hela verksamheten från att ta upp beställningar och laga mat till att servera och duka av. Gäster gör bokningar via ThinQ-appen och bestämmer menyn via smarta högtalare, smart-tv eller en smartphone.