Kraftig ökning av användare och avsändare
2020 fortsätter vara ett starkt tillväxtår vad gäller användare och avsändare. Hittills i år har Kivra vuxit med över 400 000 nya användare varav många har valt att registrera sig för att kunna ta del av vår senaste satsning, digitala kvitton.
Under de senaste månaderna har vi välkomnat ett tiotal kommuner, bostadsbolag och energi- och vattenbolag samt andra nya avsändare såsom WasaKredit, Folktandvården Stockholm och Sveriges Domstolar. Bland de hundratals nya avsändare som använder Kivra till att förmedla lönespecifikationer återfinns bland andra Apoteksgruppen, Bilia och Semper. Varje månad skickas över 860 000 lönespecifikationer till anställda inom olika branscher.
Stort intresse för digitala kvitton i branschen och samhället
Tillväxten i antalet användare i den nya kvittosatsningen har under de senaste månaderna exploderat. Över 1,4 miljoner svenskar använder tjänsten vilket har besparat mer än 23 miljoner kvitton från att skrivas ut. Intresset i branschen är fortsatt stort och en av de senaste avsändarna till Kvitton i Kivra är elektronikkedjan Kjell & Company. På nationell nivå pågår nu samtal med branschen under ledning av energi- och infrastrukturminister Anders Ygeman. Dialogerna syftar till att främja omställningen till just digitala kvitton.
Läs pressmeddelande om Kjell & Company
Läs om mötet med Ygeman
Kivra och SBAB firar 5 år
I höst är det fem år sedan SBAB skickade sina första dokument i Kivra. Under dessa fem år har antalet användare ökat stadigt och SBAB kan idag kommunicera med cirka 70 % av sina kunder i Kivra. SBAB har successivt även skickat fler försändelsetyper via Kivra och tillsammans har vi hittills sparat cirka 1 000 träd som har kunnat användas till annat än papperspost.
– Samarbetet med Kivra har lett till stora porto- och miljöbesparingar för oss samtidigt som våra kunder uppskattar att ta emot sina försändelser på ett säkert och hållbart sätt. Vi ser därmed tydliga fördelar med att skicka försändelser via Kivra både för oss som företag och för våra kunder. Vi har ambitiösa hållbarhetsmål och ser mycket positivt på den minskade klimatpåverkan och det ökade kundvärdet vi tillsammans åstadkommer, säger Oscar Bondfeldt, verksamhetsutvecklare på SBAB.
Tack SBAB för att vi tillsammans bidrar till en mer hållbar värld.
Gemensam motion resulterade i tusentals kronor till WHO
För att bidra till mer fysisk aktivitet och positiv energi under den rådande pandemin lanserade vi under våren utmaningen Let’s Move. Tillsammans med 151 affärskontakter motionerade vi 8 407 km, motsvarande sträckan Sverige–Ghana. Tack vare detta kunde vi samla in 42 046 kronor till WHO:s arbete med Covid-19 i utsatta länder. Stort tack till alla er som som deltog.