Detaljhandelns omfattande digitaliseringsresa handlar fortfarande i grund och botten om att leverera en förstklassig kundupplevelse och hög service.
H&M:s nya flaggskeppsbutik i hjärtat av centrala Berlin är designad med det i åtanke. Shoppingupplevelsen, som utvecklats av H&M Laboratory i samarbete med Microsoft, AKQA och Turnpike, är utformad för den moderna kunden.
H&M Mitte Garten, som är klädjättens senaste concept, är en liten flaggskeppsbutik som sömlöst blandar den fysiska och digitala kundupplevelsen. Trots sin ringa storlek kan kunderna hitta inspiration och H&M:s kompletta kollektion via nya digitala styling bord.
Borden använder sig av Microsoft Surface Studio 2 för att sömlöst integrera digitala upplevelser med affärens unika design.
– Framtidens retail är redan här och H&M:s nya flaggskeppsbutik är ett lysande exempel på hur man kan ta det bästa från online och offline för att förhöja kundernas upplevelse och ytterligare stärka deras lojalitet, säger Tomas Frimmel, Enterprise Commercial Director på Microsoft Sverige.
H&M vill att tekniken ska ge deras butiksambassadörer ett virtuellt sjätte sinne för att tidigt identifiera kundbehov och göra varje enskilt möte värdefullt. För att lyckas med detta har H&M, i samarbete med Microsoft och Turnpike, utvecklat en ny lösning som kopplar ihop kunderna, butiksmedarbetarna, kontorspersonalen och ledningen i ett system. Det här görs genom en intern-applikation, som bygger på Microsoft Teams och PowerApps, och kopplas till en wearable för notifieringar direkt på handleden. I appen kan H&M:s medarbetare bland annat få uppdateringar om exempelvis nya kollektioner, trender, rådgivning och schemaläggning. Ännu mer värdefull är den erfarenhetsdelning detta möjliggör samt den feedback butiksmedarbetaren numera kan kommunicera in till huvudkontoret. Det är butikspersonalen som ser vad som fungerar och vad som inte fungerar ute i butikerna. Det är också dem som kan vara skillnaden mellan en bra kundupplevelse och en dålig.
– Den moderna butiken betyder ingenting om vi inte kan skapa rätt förutsättningar för våra medarbetare att göra varje kundmöte till något extra, säger Anna Bergare, affärsutvecklare på H&M.