Många fysiska butiker upplever just nu en betydande försäljningsnedgång.
Samtidigt ökar trycket från verksamheter att börja med e-handel för att kunna bibehålla försäljningen under coronakrisen. Med Nets betalningslösning Easy kan man snabbt och enkelt komma igång med försäljning på nätet, som nu bidrar extra genom att bjuda nya kunder på alla kostnader fram till den 30 juni.
Som en följd av coronakrisen har många fysiska butiker och försäljningsställen så som restauranger det tufft. Konsumenterna stannar mest inomhus för att undvika viruset Covid-19. Nets har dock noterat en stark ökning av förfrågningar från verksamheter som ännu inte har e-handel − nästan dubbelt så många de senaste två veckorna jämfört med de föregående två veckorna. Detta eftersom många är hårt drabbade och ser en möjlighet i att snabbt starta en webbutik för att kunna sälja på nätet och därmed bibehålla en viss del av försäljningen.
Det är framför allt butiker som säljer produkter och restauranger som vill kunna sälja mat på nätet för avhämtning.
− Många butiker och andra verksamheter har problem med sin försäljning nu. Det är särskilt svårt för dem som inte redan har e-handel, och vi försöker nu göra det enkelt att snabbt komma igång med försäljningen på nätet, säger Patrik Müller, ehandelsexpert på Nets.
Just nu är det särskilt viktigt att det går snabbt att sätta upp en betallösning för e-handel och Nets har därför trimmat rutinerna − om allt är i sin ordning går det att ordna på några timmar.
− Och vi bidrar lite extra nu genom att bjuda nya kunder på alla kostnader fram till 30 juni. Man betalar alltså ingenting fram tills dess, varken transaktionsavgifter, månadsavgift eller för inlösen. Att binda upp sig på långa avtal just nu är också tufft så därför slopar vi även bindningstiden. Att vi tar bort samtliga kostnader för att sälja på nätet är helt unikt, det har aldrig hänt tidigare under mina 20 år i branschen, fortsätter Patrik Müller.