Nu lanserar startup-företaget SoKwikk sin kombinerade betal- och e-handelstjänst Kwikk.
Tjänsten bidrar till digitaliseringen av Sverige och hjälper företag och föreningar att snabbt kunna ta betalt för sina produkter och tjänster på nätet – med eller utan hemsida.
Nio av tio svenskar använder Internet varje dag, men bara tre av tio företag använder det som en försäljningskanal.
– I Sverige finns det över en miljon företag med färre än 50 anställda, och med hjälp av Kwikk kan de sälja mer med hjälp av
hemsidan de redan har och sociala medier – utan att investera i ny teknik eller anlita dyra konsulter, säger David Forsberg, VD för bolaget.
Kwikk är ett verktyg som gör att vem som helst kan börja sälja på nätet på bara 15 minuter, helt utan fasta avgifter. Tjänsten gör det möjligt att lägga till köpknappar på vilken hemsida som helst, utan att bygga om den. För företag som inte redan har en hemsida går det också att sälja varor, tjänster och biljetter direkt i sociala medier.
– Många företag är duktiga på att synas på Facebook och Instagram, men bara som ren marknadsföring. Genom att använda Kwikk kan följarna beställa varorna som visas upp, direkt från en Facebook-post eller en story på Instagram. Det är som att kunna ta betalt redan i skyltfönstret, fortsätter David.
Bolaget som har säte i Mora deltar i Dalarna Science Parks inkubatorprogram, där de får coachning och stöd i affärsutvecklingen via Dalarna Science Parks affärscoacher.
– Den här tjänsten har en stor potential både i Sverige och internationellt så det är med stor förväntan den nu lanseras brett på marknaden.
Det har varit väldigt roligt och inspirerande att följa utvecklingen av Sokwikks tjänst och teamets driv. De har en vilja av att ständigt utvecklas både som individer och entreprenörer vilket David´s framgångsrika medverkan i The Apprentice tydligt visar. Jag ser fram emot att följa deras fortsatta utveckling och framgångar på marknaden, säger Victoria Ställberg, chef företagsutveckling Dalarna Science Park.
Företaget vann det regionala SKAPA innovationspriset för tjänsten redan 2019 och har tidigare blivit omskrivna i Dagens Industri. Nu är David och företagsidén aktuell i TV4:s senaste satsning The Apprentice, där 12 entreprenörer tävlar om en miljoninvestering av miljardären och superentreprenören Gunilla von Platen.
– Vi har träffat många små- och medelstora företagare genom åren och vi vet att företagarna har fullt upp med sin egen verksamhet. Därför vill vi sänka tröskeln till digitaliseringen på riktigt, och låta vem som helst ta betalt på nätet med så kort startsträcka som möjligt, avslutar David.