Nu står det klart att Klarna ingår ett nytt flerårigt partnerskap med RevolutionRace, mest kända för sina högkvalitativa funktionskläder.
Efter åtta års samarbete väljer RevolutionRace att expandera samarbetet i stor skala.
Klarnas hållbara, flexibla och smidiga betalningsalternativ lanseras nu i USA, Irland, Belgien, Frankrike, Spanien, Italien och Polen.
“RevolutionRace är väldigt måna om alla delar av kundupplevelsen i vår verksamhet, därför la vi oerhört stor vikt vid att hitta rätt betalningsleverantör. Vi finns redan i över 30 länder och fler ska det bli! Behovet av en global betalningspartner i framkant är större än någonsin. Vi vill erbjuda våra kunder en så smidig, relevant och lokalanpassad köpupplevelse som möjligt. Klarna är tekniskt kunniga och fångar kundens behov. Därför valde vi Klarna. RevolutionRace rapporterade i det senaste kvartalet våra starkaste siffror hittills. Vi är på frammarsch och ska bygga nästa svenska exportunder, vi behöver därför en partner som förstår alla delar av vår verksamhet och som kan stötta vår snabba tillväxtresa, utan att tappa fokus på kunden”, säger Pernilla Nyrensten, vd och medgrundare, RevolutionRace.
Klarna har det senaste året tagit fram ett helt nytt marknadsförings- och tillväxterbjudande. Satsningen inkluderar flera strategiska förvärv som Toplooks, Piggy, Hero, Apprl och Pricerunner och utvecklande av tjänster för Klarna-anknutna handlare. Klarnas nya tvärfunktionella team stöttar och hjälper handlarna inom en rad tillväxtdrivande områden, som till exempel skapande och utveckling av innehåll, medietjänster, analys, influencer marketing, shopping- och konverteringsstrategi och performance marketing.
”Äntligen kan vi meddela att vi är en del av RevolutionRace tillväxtresa även framöver. Konsumenternas krav på e-handlarna blir allt mer sofistikerade. Vi är stolta över att få vara den partner som får stötta RevolutionRace med en smidig, schysst och flexibel kundupplevelse och det är otroligt spännande att vårt nya tillväxt- och marknadsföringserbjudande nu ska stötta RevolutionRace offensiv i USA och på flera europeiska marknader”, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.
Klarnas nya tillväxt- och marknadsföringserbjudande är en del i Klarnas förändringsarbete som syftar till att förbättra erbjudandet för både konsumenter och handlare. I början av 2021 påbörjade Klarna arbetet med att synliggöra kreditbranschens utmaningar genom att kartlägga den nordiska kreditmarknaden. Granskningen resulterade i att Klarna valde att genomföra fyra stora produktförändringar med det övergripande syftet att stärka konsumentskyddet och erbjuda mer hållbara betalningar och krediter.
Klarna tog bort onödiga avgifter, införde fler vänliga påminnelser, fördubblade betalningstiden för fakturaköp samt tog bort krediter utan slutdatum, så kallad revolverande kredit. Satsningen ledde till positiva resultat för både konsumenter och handlare, bland annat mer än halverades andelen fakturor som fick en påminnelseavgift (-62%). Under 2022 expanderade Klarna satsningen till fler länder, och i mars genomfördes motsvarande konsumentvänliga produktändringar i Tyskland och Österrike.