Klarna vill engagera konsumenter i att utveckla framtidens shoppingupplevelse och lanserar därför “Consumer Council”.
Initiativet sker på global nivå där Klarna bjuder in sina konsumenter till återkommande träffar för att få ta del av deras tankar och upplevelser kring att shoppa med Klarna.
Träffarna kommer att äga rum på samtliga av Klarnas huvudmarknader tre gånger per år.
Lanseringen av konsumentrådet är ännu ett steg som visar Klarnas åtagande att komma ännu närmare konsumenterna och förstå vad som krävs för att erbjuda den smidigaste och smartaste shoppingupplevelsen.
– Vi har ett fantastiskt community som vi pratar med och lyssnar på varje dag för att förstå deras upplevelser av våra tjänster. Självklart är det kul att få positiv feedback, men vi är ännu mer intresserade av att höra om de områden där det finns förbättringspotential och bättre lösningar som vi själva inte tänkt på. Att få feedback direkt från våra kunder är viktigt för att vi ska kunna möta verkliga behov och i slutändan kunna erbjuda den bästa shoppingupplevelsen, säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd på Klarna.
Under de senaste åren har det blivit allt tydligare att sättet konsumenter handlar, spenderar och sparar pengar förändras i en snabb takt och att teknikutvecklingen har revolutionerat hur konsumenter hanterar sin ekonomi. Kundfokus är en av Klarnas bärande principer men som ett digitalt företag finns det utmaningar i att möta sina kunder ansikte mot ansikte, särskilt med en snabb expansion till nya marknader. Konsumentrådet kommer därför att spela en nyckelroll i den viktiga dialogen med konsumenter och bidra till en större förståelse kring deras behov.
– Med lanseringen av ‘Consumer Council’ vill vi ta vår kunddialog till nästa nivå och ge dem en ännu mer central roll i vårt utvecklingsarbete. Vi är otroligt stolta över antalet kunder som väljer Klarna varje dag och genom detta initiativ hoppas vi kunna göra dem lika stolta över att använda våra tjänster, fortsätter Sebastian Siemiatkowski.
De första “Consumer Council”-träffarna kommer att äga rum i London den 10:e mars och Stockholm den 16:e mars. Senare i vår kommer träffar även att äga rum i Manchester, Berlin och New York. Varje träff kommer att ha ett specifikt tema som är relevant för de olika marknaderna. Efter varje träff kommer de insikter och erfarenheter som konsumenterna delar med sig av att sammanfattas i en rapport som därefter kommer att användas vid förbättring av befintliga produkter och tjänster, samt utvecklingen av nya. Initiativet kommer gå att följa i Klarnas blogg som löpande kommer att uppdateras med de förbättringar som konsumentrådet leder till.