Under coronapandemin har klädförsäljning på nätet ökat rejält.
Men nästan alla svenskar som köpt kläder på nätet har någon gång upplevt att kläderna de köpt inte passar som förväntat. Lösningen kan vara virtuella provrum som just nu gör succé i Asien.
Statistik från Klarna visar att försäljningen av kläder och skor på nätet har ökat med 57% under coronapandemin jämfört med motsvarande period under fjolåret och trenden håller i sig under hösten med 61% ökad försäljning under september. Samtidigt visar en färsk undersökning** att ungefär hälften (46%) inte upplever att de får tillräckligt bra hjälp med att hitta rätt storlek och nästan alla (95%) som köpt kläder online någon gång har upplevt att storleken inte passade som förväntat.
Den stora majoriteten av svenska modeshoppare har förväntningar om bättre hjälpmedel i framtiden. Sju av tio (69%) skulle redan idag vilja prova kläder i ett virtuellt provrum för att med tekniska hjälpmedel se hur kläderna passar för att få rätt storlek. Hela åtta av tio (82%) förväntar sig att det kommer bli vanligare bland nätbutikerna i framtiden.
Virtusize är ett svenskt företag som tillhandahåller virtuella provrum och som under de senaste åren växt explosionsartat på framförallt den asiatiska marknaden. Företagets tjänster används idag vid ungefär en femtedel av alla japanska modeköp online, men även av kända svenska varumärken som Acne och Nudie. Med Virtusize kan kunder skapa en personlig digital profil baserad på sina egna kroppsmått och kroppsform som de sedan kan jämföra med klädernas mått för att se hur de kommer att passa dem. Kunderna erbjuds även möjligheten att visuellt jämföra storleken på produkter de vill köpa med sina egna favoritplagg.
Andreas Olausson, VD på Virtusize, kan förstå förväntningarna från svenska konsumenter och tror att det kommer bli vanligare att svenska modehandlare introducerar virtuella provrum i framtiden.
– Virtuella provrum är ett väldigt abstrakt koncept på den svenska marknaden idag. Men Klarnas undersökning bekräftar att det finns en tydlig vilja bland svenska konsumenter om att få en bättre förståelse för storleken och hur kläderna kommer att passa. Vi har på den asiatiska marknaden sett att virtuella provrum sänker returandelen och höjer kundnöjdheten. Det skulle idag vara otänkbart för asiatiska modehus att inte erbjuda sina kunder en skräddarskydd digital shoppingupplevelse, säger Andreas Olausson.
Söndagskvällar är den mest populära tiden att shoppa mode på
Efter att ha analyserat miljontals svenska modeköp har Klarna kunnat fastställa att den mest populära tiden att handla på är söndagskvällar, mellan klockan 19 och 20. Hela två tredjedelar (67%) av köpen kommer från mobiltelefoner, och det är betydligt vanligare bland kvinnor – män använder datorer och surfplattor i högre utsträckning.
– Att många köp förläggs till sena söndagskvällar kan mycket väl hitta sin förklaring i att det är ett tillfälle då många befinner sig hemma för att slappna av inför den kommande arbetsveckan. Det är inte heller särskilt konstigt att de allra flesta svenskar uppskattar all vägledning de kan få från handlare vad gäller att välja rätt modell och storlek. Särskilt nu, när pandemin påverkat möjligheterna att prova kläder i fysiska butiker, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
Stockholmarna shoppar i särklass mest mode per person
Klarnas shoppingindex visar tydligt att Stockholmarna handlar mest per person, och att de i genomsnitt spenderar 18% mer per person på kläder och skor än genomsnittssvensken. Det går också att se ett tydligt samband mellan de län som shoppar mest. De tre folktätaste länen, Stockholms län, Västra Götalandsregionen och Region Skåne, ligger alla på shoppingindexets topp och över rikssnittet.
– Det är tydligt att näthandeln av mode är mest populär i de folktätaste regionerna runt landets tre största städer trots att koncentrationen av välsorterade fysiska butiker är hög. Det kan bero på ett högt intresse för mode bland storstadsbor och att onlinehandeln blir ett allt mer attraktivt komplement till fysiska butiker. Detta kan dels ha ett samband med försiktighetsåtgärder under coronapandemin samtidigt som onlinebutikerna blir allt bättre på att presentera sitt utbud och att de erbjuder smidiga och snabba leveransalternativ, säger Viveka Söderbäck.