8848 Altitudes försäljningssiffror skjuter i höjden.
I takt med en ständigt växande outdoor-trend syns en ökning av digitalt engagemang bland varumärken inom sport och friluftsliv. 8848 altitude är ett av dem. Varumärket har precis provat sina vingar genom att helhjärtat satsa på en uppdaterat e-handel tillsammans med plattformsleverantören Jetshop. En satsning där försäljningssiffrorna jämfört med förra året har skjutit i höjden.
Bland Jetshops kunder syns en mängd lyckade e-handelsprojekt, där en stor del är inom kategorierna sport och outdoor. Genom funktionalitet och teknisk kunskap har nu en ny e-handel även lyft varumärket 8848 Altitude. Lanseringen skedde i början av september, och försäljningen har ökat med 51% och konverteringen 61% jämfört med samma period förra året.
Lovisa Hillhammar, E-Commerce Manager på 8848, säger att det hittills är för tidigt att avgöra hur mycket den nya e-handeln kommer att påverka varumärket till det bättre. Men det ser mycket lovande ut. Hon lyfter även att e-handeln förenklar deras varumärkesbyggande kommunikation.
– Vårt varumärke bygger på en passion för berget och vi har alltid haft fokus på funktionalitet. Men vår resa har varit kantad av en del förändringar. Vi är nu mer designorienterade och säljer med fördel för damsegmentet. För att kommunicera att vår outdoor-passion är bestående, trots att vi breddar oss, har vi satsat mycket på högkvalitativt contentmaterial. Detta har tidigare förmedlats av återförsäljare och socialt, men vi kände att vi kunde nå ut ännu bättre med en ny egen kanal. Det är där Jetshop har varit till otrolig hjälp, säger Lovisa.
Det var med målsättningen att hitta bättre vägar för att nå ut till sina målgrupper som 8848 vände sig till Jetshop. Valet gjordes dock inte i en handvändning.
– Vi valde mellan ett antal alternativ för plattformar, där alla var konkurrenskraftiga. Vi sållade i omgångar och valet föll till slut på Jetshop. De hade helt enkelt det mest skräddarsydda erbjudandet för oss – en roll som kunskapspartner, och ett väldigt bra renommé gällande e-handel för starka varumärken.
Rikard Andersson, CCO på Jetshop, ser samarbetet som en perfekt matchning där god kunskap om e-handel och funktionalitet har lett till en effektivisering av 8848. Genom att Jetshop tar ett helhetsansvar för den tekniska plattformen kan 8848 helt fokusera på sin affär och marknadsföringen.
– I projektet har vi lagt mycket fokus på designen och detaljerna har varit viktiga. Mycket tid gick åt till att skissa för sajten, 8848 har många planer för hur de ville lyfta sitt content. De ville även på ett bättre sätt förmedla premiumupplevelsen, kombinerat med en smidig shop-the-look, säger Rikard.
Hela samarbete lovordas även från Lovisas håll.
– Jag vill sammanfatta hela projektet som enkelt och smidigt. Jetshop är verkligen i framkant när det kommer till funktionalitet, vilket är viktigt för oss som inte har IT Inhouse. Det har även känts som att man är ett riktigt sammansvetsat team med ett tydligt gemensamt mål. Det är något unikt.