Intersport förbättrar kundupplevelse och effektivitet med digitalt prissystem
Hem NYHETER Intersport förbättrar kundupplevelse och effektivitet med digitalt prissystem

Intersport förbättrar kundupplevelse och effektivitet med digitalt prissystem

Publicerat av: Redaktionen

Världens största sportkedja, Intersport, har med hjälp av en digital lösning från svenska Pricer, förbättrat både kundupplevelse och effektivitet i butikerna.

Aggelos Stefanou, IT Manager på Intersport i Grekland, Cypern och Balkan, insåg att den manuella prisjusteringen i butik på exempelvis skor och sneakers var tidskrävande och ineffektiv. Dessutom skedde processen ofta under rusningstid, vilket gjorde att butikssäljare fick mindre tid att hjälpa kunder.

“Det tog enormt många timmar för oss att bara ändra priser, skriva ut prisetiketter och se till att allt kom på rätt ställe. Vi ville istället att våra medarbetare skulle använda tiden till att hjälpa våra kunder och göra andra uppgifter i butiken,” säger Aggelos Stefanou.

Det är många olika faktorer som ligger bakom förändringar i pris hos Intersport, från reaperioder och säsongsvariationer till prissättningen på nätet och konkurrenters kampanjer. Genom att synkronisera priserna i butik med det som sker på nätet, kan kedjan agera snabbare och ha en aktiv hantering av prissättningen samtidigt som man undviker felaktiga priser.

Frigör tid

Med cirka 1000 SmartTag HD per butik i Grekland gör Pricers lösning det möjligt att dagligen justera priser omedelbart på några sekunder. Det skapar korrekt och samstämmig prissättning i alla säljkanaler samtidigt som det frigör butiksmedarbetares tid att fokusera på uppgifter som skapar värde, exempelvis hjälpa kunder eller förbättra upplevelsen i butiken.

De digitala hyllkantsetiketterna från Pricer skapar också mervärde för både medarbetare och kunder med sina QR-koder. Medarbetare kan skanna koden och få information om lagersaldo i realtid, samtidigt som kunder kan använda koden för att få mer information om produkten eller lägga en order på en storlek eller modell som är slutsåld i butiken.

“Prissättning är enormt viktigt för Intersport och hela detaljhandeln. Vi går igenom priserna varje morgon innan vi öppnar för att säkerställa att alla priser är uppdaterade och numera slipper vi fel i priserna,” säger Aggelos Stefanou, IT Manager på Intersport i Grekland, Cypern och Balkan.

”Genom att digitalisera hyllkanten har Intersport i Grekland inte bara gjort sin prissättning mer dynamisk och korrekt, de har också lyckats frigöra medarbetares resurser, som istället kan läggas på insatser som förbättrar upplevelsen och leder till köp. Med elektroniska hyllkantsetiketter har Intersport fått en framtidssäkrad och skalbar lösning som gör det möjligt för dem att fortsätta förbättra kundupplevelsen vid hyllan och effektiviteten i hela butiken,” säger Duncan Potter, marknadsdirektör på Pricer.

Relaterade Artiklar