Svensk handel står inför dramatiska förändringar när e-handeln sätter press på de fysiska butikerna, som tvingas stänga en efter en.
Men startup-företaget Indivd tar nu fram ett motmedel. – Vi har svaret på hur butikerna ska möta konkurrensen, säger Fredrik Hammargården, marknadsansvarig och en av företagets grundare.
Det går snabbt när detaljhandeln digitaliseras. Svensk handels rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet 2018” visar att var sjunde butik inom modehandeln, var sjätte inom sporthandeln och var femte inom elektronikhandeln har försvunnit sedan 2011. De kommande åtta åren väntas mellan 6 000 och 11 000 butiker att tvingas stänga.
Orsaken är att vi handlar allt mer på nätet, om sju år beräknas var tredje krona spenderas i e-handeln.
– Det är en utveckling som går mycket snabbt. Det gäller för butikerna att öka kunskapen om och förståelsen för sina kunder om de vill överleva, säger Fredrik Hammargården.
Och där kommer Indivd in i bilden. Företaget är en startup hos inkubatorn BizMaker och har sitt säte i Sundsvall. Indivd består av en grupp entreprenörer, som alla har en gedigen erfarenhet av digitala affärsidéer.
Förutom Fredrik Hammargården ägs företaget av Victor Molén, Andreas Hjorth, Leonard Johard, Carl Johard och Jonas Berggren. Dessa har både i samarbeten och på varsina håll gjort affärer inom allt från digitala lösningar för fysisk handel till digital distansvård och använt artificiell intelligens (AI) för att förutspå prisutvecklingen på olika råvarumarknader för globala storföretag. Leonard Johard är teknologie doktor inom AI och betraktas som en av Europas och världens ledande experter inom nästa generations AI.
– Vi har även med våra tidigare affärsidéer varit med i BizMaker och på så vis lärt känna varandra. Nu tar vi med oss våra erfarenheter in i det nya bolaget för att lösa butikernas både akuta och långsiktiga problem genom att öka förståelsen och kunskapen om samtliga besökare och kunder i deras butiker, säger Fredrik Hammargården.
Med hjälp av avancerad AI ska Indivd erbjuda en lösning som gör att butikerna bättre lär känna sina kunder och deras intressen och beteenden på ett helt annat sätt än i dag, och det ska i sin tur öka försäljningen och hjälpa dem att bättre kunna konkurrera mot e-handeln.
Just nu sker slututvecklingen av den unika AI-tjänsten och en patentansökan är inlämnad. Och intresset från detaljhandeln är stort.
– Jag kan lugnt säga att intresset från stora aktörer i branschen har varit stort när vi berättat vad vi vill göra, bland annat från flera börsnoterade bolag och ett av världens största detaljhandelsföretag, säger Fredrik Hammargården.