Idag startar Canons nordiska sommarkampanj där 60 kompakta systemkameror av senaste modell kan hyras av personer som vill fånga sina ”firsts”, det vill säga när man upplever något för alla första gången.
Möjligheten ges under hela sommaren, ansökan görs på #rentacanon och ”betalningen” sker med bilder och stories, som laddas upp på Instagram.
”Bring your firsts to life” är årets nordiska sommarkampanj från Canon, och syftar till att inspirera människor att gå ut och uppleva nya saker för första gången. Kampanjen bygger vidare på konceptet ”Live for the story”, en kommunikationsplattform som uppmanar människor att dela med sig av sina stories.
– Fotointresset är större än någonsin och idag är de flesta människor fotografer, men alla kanske inte har upplevt känslan av att fotografera med en riktig kamera. Med kampanjen vill vi bidra till att fler ska få möjlighet att testa högkvalitativ utrustning. Vi på Canon vill lyfta det magiska i att uppleva något för första gången, och göra dessa minnen rättvisa med bästa möjliga bildkvalitet, säger Helen Iwefors-Häggblom, Kommunikationschef på Canon.
Hur går det till?
En jury går igenom de bilder som laddats upp på Instagram under hashtaggen #rentacanon och väljer sammanlagt ut totalt 60 personer i Norden. De får en länk skickad till sig där de registrerar sina uppgifter. Därefter skickas kameran, en kompakt systemkamera av modellen EOS M50, hem till personen, för lån i tre veckor. På Canons nordiska Instagramkonto @canonnordic kommer bilder från hashtagen publiceras under hela sommaren.
Sommarkampanjen görs i samarbete med nordiska fotografer och influencers. Dessa ska skapa egna tolkningar av ”firsts” i form av både foton och filmer som läggs upp på deras egna kanaler. Medverkar gör bland andra Matilda Söderlund (Sverige), Janne Naaka (Finland), Morten Nordström(Danmark) och Samuel Taipale (Norge).