Houdini Sportswear, svensk tillverkare av hållbara funktionskläder i outdoor-segmentet, har tillsammans med digitalbyrån Cloud Nine lanserat en ny e-handel på Litium.
Houdini har sedan 1993 revolutionerat outdoor-branschen med ansvarsfullt framtagna produkter, och erbjuder idag ett komplett sortiment för ett liv i naturen. Med den nya siten hoppas Houdini att deras kunder ska få en bättre upplevelse av produkterna och en djupare förståelse för design- och hållbarhetsarbetet som ligger bakom kollektionen.
Med optimerade flöden, snabb teknik och ett genomgående tydligt designspår har den nya siten alla komponenter som krävs för att lyckas inom e-handel. Sidan har ett avskalat men tidlöst formspråk och stor vikt har lagts vid små detaljer som egenritade ikoner och microanimationer. På den nya siten är produkterna i fokus och stora, välarbetade bilder tar besökaren, genom ett inspirerande flöde, hela vägen fram till köp och leverans.
Houdini har valt en teknisk lösning att bygga på för framtiden, där API-kopplingar mot Litium och headless-tänket öppnar upp för flexibilitet och mångsidighet. Siten är byggd med en huvudlös backend-lösning, som serverar data till en frontend-lösning byggd på React med Redux. Lösningen blir extra snabb genom server-siderenderering av gränssnittet med hjälp av Next.js.
“Det här är en fin start för oss i vår digitala resa. Genom en ny plattform och ett nytt utseende kan vi förbättra upplevelsen för våra besökare och kunder och bättre få fram vår vision, innovationer och cirkulära arbete. Det här är bara en start, nu börjar vårt arbete för att utnyttja de möjligheter vi har i nya plattformen så att vi kan optimera kundresan. Vi jobbar också på att digitalisera fler tjänster som vi har, till exempel Rental, Subscription och Reuse”, kommenterar Lina Skoglund, Projektledare E-com på Houdini Sportswear.
“Det har varit ett väldigt roligt, spännande och utmanande projekt där vi på Cloud Nine tillsammans med Houdini, har skapat en e-handel som med fokus på design och kvalitet representerar och speglar varumärket”, säger Amina Sellberg, Projektledare på Cloud Nine.