Tre ruskar om Telekom-Sverige – räknar med kraftigt ökade marknadsandelar på ett år

Företagsmarknaden inom mobiltelefoni har varit en djungel av svårförståeliga abonnemangsformer.

Haval van Drumpt, vd på Tre

Med start idag erbjuder Tre endast ett enda företagsabonnemang för mobiltelefoni – med obegränsad surf i Sverige och kraftigt sänkt pris. Målet är att förenkla och utmana på företagsmarknaden och kraftigt öka marknadsandelen från dagens sex procent kommande året.

För tre månader sedan tillträdde Haval van Drumpt som ny vd för Tre. Nu gör han sitt första stora drag.

– Jag ser det här som en game changer för företagsmarknaden. Fram till idag har ett fåtal stora aktörer låst in småföretag på en marknad med en uppsjö av erbjudanden som gör det svårt att jämföra och välja. Det är över nu, säger Haval van Drumpt, vd Tre.

Slopar alla företagsabonnemang utom ett

Med start idag erbjuder Tre endast ett röstabonnemang för företag – med obegränsad surf, samtal och sms/mms i Sverige – till ett pris som är knappt hälften av det billigaste, närmast jämförbara abonnemanget på marknaden.

Just enkelhet är något svenska företag efterfrågar. Tre har tillsammans med YouGov genomfört en undersökning om mobiltelefoni med 100 svenska små- och mellanstora företag (1- 49 anställda). Mer än 6 av 10 småföretagare uppger att de tycker att det är svårt eller mycket svårt att förstå utbud och villkor på mobilmarknaden.

– Branschen, vi själva inkluderade, har hittills varit duktiga på att ha en skog av olika abonnemang. Företagare vill inte lägga tid på att välja, de vill ha en enkelhet i abonnemanget och kontroll över sina kostnader, säger Sofia Krook, chef för företagsaffären på Tre.

9 av 10 företagare vill betala 399 kronor som mest

Enligt undersökningen uppger 9 av 10 småföretagare att det är rimligt att betala 399 kronor som mest i månaden för ett företagsabonnemang som möter deras behov – vilket kan jämföras med branschens snittpris på cirka 599 kronor för ett abonnemang med obegränsad surf.

– Det säger mycket om vilka överpriser branschen har haft. Konkurrensen på konsumentmarknaden har pressat ned mobilpriserna och storföretagen har ofta haft möjlighet att förhandla ned sina abonnemang genom stora volymer. Småföretagarna har kommit i kläm, säger Haval van Drumpt.