Som en av de första stora detaljhandelskedjorna i världen lanserar ICA en mobil funktion för att hitta en specifik vara i butiken. Funktionen ingår i ICA Handla-appen som finns för både Android och iPhone.
Enligt en kvantitativ studie* som ICA låtit göra är ”hitta varor” det största problemet ICAs kunder upplever i butikerna. ICAs tjänst ”hitta vara” hjälper kunderna att via en karta visa produktens placering, och kommer att förenkla handlingen avsevärt. Tjänsten kommer att fortsätta utvecklas och näst på tur är att koppla hela inköpslistan till funktionen via ICA Handla-appen. Från start finns tjänsten i 15 ICA-butiker.
– Jag har själv ofta gått runt i butiken och letat efter ströbröd eller chiafrön. Vi vill ta fram användbara tjänster som ska göra det enklare och roligare för ICA-kunderna att handla mat, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.
ICA är en av de första detaljhandelskedjorna i världen som tagit fram en lösning som kan anpassas för ett större butiksnät. Tjänsten fungerar både för Android och iPhone.
– Funktionen pekar ut var varorna finns på en karta av butiken. Tanken är att det ska vara lätt för ICA-butikerna att ansluta sig. Nu har 15 butiker funktionen, men vi räknar med att det snart blir betydligt fler som underlättar för sina kunder att hitta varorna. Det ska bli riktigt skoj att följa när kunderna börjar använda tjänsten, säger Nikko Harrison, kanal- och produktägare digital kommunikation på ICA Sverige.
*ICAs kundundersökning bestod av 478 slumpmässigt utvalda personer som svarade på frågan: Vad tycker du kan bli ännu smidigare och enklare i din ICA-butik?