När vinnarna i den 24:e upplagan av Webby Awards presenteras, utses HiQ och LEGO House som vinnare i kategorin Experience Marketing.
– Jag är väldigt stolt över vinsten i Webby Awards, ännu ett utmärkelse till HiQ. Det här bekräftar vår styrka inom innovation och teknik – och att vi tillsammans med vår modiga kund LEGO House har tagit chansen att utmana befintliga sätt att göra saker på, säger Lars Stugemo, vd och koncernchef på HiQ.
HiQs team i Göteborg har tillsammans med LEGO House skapat en digifysisk lekupplevelse för familjerestaurangen som går ut på att besökarna själva får bygga ihop sin beställning med hjälp av LEGO-bitar.
– Vi är kanonglada att vårt arbete uppmärksammas och hedras med en så prestigefylld utmärkelse. Extra kul är att det är folket som valt oss som vinnare. Det här är ett perfekt exempel på när vi använder vårt djupa tekniska kunnande i kombination med kreativ höjd för att skapa något som gör besöket på LEGO House ännu roligare och ger uppmärksamhet, säger Jerker Lindsten, vd på HiQ i Göteborg.
Även i Billund i Danmark är man väldigt glada för priset.
– Med restaurangen MINI CHEF har vi skapat en unik restaurangupplevelse för hela familjen. Att detta uppmärksammas i Webby Awards är helt fantastiskt, säger Jesper Vilstrup, Adm. Direktør på LEGO House.
Webby Awards är den ledande internationella tävlingen som hedrar spets inom webb. Årets Webby Awards bestod av 13 000 anmälningar från 70 länder runt om i världen och granskades av en jury från International Academy of Digital Arts and Sciences (IADAS) – ett organ med över 2 000 medlemmar.
HiQ har under de senaste åren fått upprepade erkännanden för sitt arbete från branschledande tävlingar som European Design Awards, Webby Awards, Red Dot Design Awards och Eurobest.
LEGO House är ett upplevelseshus i Billund, Danmark tillägnad LEGO-fans i alla åldrar.