Ett rent samvete kan idag vara en stark drivkraft då konsumenten blir allt mer medveten i sin konsumtion.
För varumärken betyder det tuffare krav på transparens.
Då, var det ingen som frågade var skjortan tillverkades. Ingen frågade hur jeansen hamnade hos återförsäljaren. Eller vad ullrocken kostade i vattenmängd och koldioxidutsläpp. Men då var då och nu är nu. Fast nu hade kanske inte varit nu – om någon hade frågat då.
Idag litar inte kunden blint på varumärken. Istället behöver deras tillit förtjänas. De söker efter varumärken med en värdegrund som liknar deras. Och de lyssnar på varandra. Detta ställer högre krav på organisationer. Krav om trovärdighet, företagskultur och transparens. Varumärken står utan tvekan inför en tuff utmaning. Men det öppnar också upp för stora möjligheter.
En chans för företag att skapa ett starkare band till sina kunder. Dels genom att visa vem man är och vad man står för och dels genom att våga ta sig an nya affärsmodeller och ta ansvar genom hela produktens livstid.
Hållbart mode
Utöver transparens finns en stor vinning för varumärken i att använda produktens livscykel för att förlänga relationen till konsumenten genom att satsa på cirkulära koncept. Genom att erbjuda t.ex. reparation av plagg kan varumärken behålla relevans även i andra situationer än i själva köpögonblicket.
Nej, det är ingen enkel uppgift. Och ja, ibland innebär det att behöva tala om obekväma sanningar. Som att lyxmärket Stella McCartney nu redovisar vilken påverkan de har på klimatet, positiv som negativ. Men det kan även innebära att skapa en ny typ av kundrelation, som i fallet med HM’s nya koncept Take care som lanserades i Stockholm i januari. Genom sin reparationsservice kan HM vårda relationen med sina kunder, och samtidigt vårda planeten genom att hjälpa kunden att förlänga användningen av produkten.
Hållbart mode är här för att stanna och det finns gott om plats för innovation och smart varumärkespositionering – som både vinner kundens hjärta och behåller naturens puls.
7 förbättringsområden inom retail
Valtechs Commerce-team har under 4 veckor träffat konsumenter och butikspersonal för att kartlägga vilka behov i konsumtionen av främst kläder som inte tillgodoses idag. Målet med studien är att hitta nya möjligheter för våra kunder att skapa framtidens shoppingupplevelser.
- Leverans och retur
- Onlineupplevelse
- Butiksupplevelse
- Miljö och samvete
- Andrahandsmarknader
- Personalbehov
- Konsumtionsbeslut