När vintern blev till vår möttes vi av en oviss tid.
Pandemin har påverkat oss alla och människor har förändrat sina vanor och beteenden. Ny statistik visar även att det ökade hemmasittandet påverkar folks inköp.
När semesterresor eller andra utflykter blivit inställda har många valt att lägga pengarna på att uppdatera hemmet istället. Stora TV apparater och robotdammsugare är exempel på produkter svenskarna valt att investera i under våren och sommaren.
– Robotdammsugare har under de senaste åren blivit en väldigt populär produkt i de svenska hemmen. Under våren och sommaren har försäljningen ökat enormt. En robotdammsugare gör hemmet rent medan du kan ägna dig åt annat, säger David Rönngård, försäljningschef för vitvaror på Elgiganten.
I takt med att vi har spenderar mer tid inomhus vill vi också ha renare hem. Men att städa är inte det enda vi ägnat oss åt när vi varit hemma mer. Under våren och sommaren har rekordmånga svenskar streamat serier och filmer, vilket bland annat ledde till att streamingtjänsten Netflix fick sänka videokvalitén i 30 dagar för att förhindra nätet från att krascha. Eftersom biosalonger varit stänga och sportevenemang inte tillåtit publik har TV:n i hemmet varit nyckeln till underhållning. Många har därför valt att uppdatera sina TV-apparater. Under den senaste tiden har försäljningen av stora TV-apparater skjutit i höjden och många har även passat på att investera i ett nytt ljudsystem.
– Vår största ökning är TV i storleken 65 tum och uppåt. Den trenden började så smått redan förra året men har i år ökat ordentligt. Innan har 55 tums TV länge varit den vanligaste storleken i svenskens vardagsrum. I takt med att priserna på stora TV gått ner ser vi en tydlig trend att man inte bara köper en mer tekniskt avancerad TV utan även en större. Vi har också sett hur svenskar köper bättre ljud till sin TV i större utsträckning än i fjol, säger Tommy Ahlvin, försäljningschef för ljud och bild på Elgiganten.