Igår offentliggjorde Amazon att de påbörjat lanseringen av Amazon.se, vilket innebär en ny köpupplevelse för svenska kunder, samt möjligheter för mindre, lokala företag att nå fler kunder – både i Sverige och över hela världen.
”Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu, säger Alex Ootes, Vice President EU Expansion på Amazon. ”Vi är optimistiska inför att vi, genom att fokusera på de saker vi tror att kunderna kommer att lägga störst vikt vid – låga priser, stort utbud och snabba leveranser – på sikt kommer att kunna vinna de svenska kundernas förtroende.”
Uppskattningsvis 60 procent av all fysisk försäljning på Amazon globalt sker via försäljningspartners. Idag finns 1,7 miljoner små och medelstora företag världen över som säljer sina varor genom Amazons butiker, och under förra året passerade fler än 200 000 entreprenörer 100 000 USD i försäljning.
Varje år investerar Amazon tiotals miljarder kronor i förbättrad infrastruktur, bättre verktyg och tjänster som gör det möjligt för små och medelstora företag att nå nya kunder och framgångsrikt sälja sina produkter online. De som är intresserade av att sälja på Amazon kan ta kontakt via sellonamazonsweden@amazon.com.
“Möjligheterna på Amazon är enorma. Amazon har vuxit till att bli vår viktigaste kanal för export och inom de första månaderna av vårt samarbete med Amazon nådde vi ett positivt kassaflöde”, säger Pierre Magnusson, Head of E-Commerce på N!CK’S, som tillverkar och säljer nyttiga snacks. ”N!CK’S fortsätter att växa och har blivit ett av de bästsäljande varumärkena inom vår kategori, och vi ser fortfarande en 50-procentig årlig tillväxt enbart från Amazons butiker inom EU. Jag skulle definitivt rekommendera fler svenska företag att börja sälja på Amazon.”