Användarna är i fokus i dubbel bemärkelse när Intersport fortsätter utveckla sitt digitala koncept.
Som en del i sin stora omnikanal-satsning börjar sportkedjan använda kundernas egna bilder på sin e-handel och i sociala medier genom ett nytt samarbete med svenska plattformen Flowbox.
– Kundernas egna bilder av våra produkter är en viktig del i arbetet att inspirera och skapa engagemang bland våra besökare, säger Johan Lidenmark, Chief Digital Officer på Intersport.
Stort engagemang för kedjan
Intersport, som är världens största sportdestination med över 5 000 butiker världen över, har framgångsrikt tagit flera steg för att utveckla sitt digitala koncept. Fokus ligger alltid på kunden för att skapa en köpupplevelse i världsklass och en inspirerande sportdestination.
– Vi vill ta till vara på det stora engagemang som finns för Intersport och för de varumärken vi samarbetar med. Genom att återanvända användarnas innehåll från sociala medier skapar vi ett autentiskt intryck som väcker intresse, fortsätter Johan.
Kundupplevelsen – den främsta konkurrensfördelen
Enligt analysföretaget Gartner kommer kundupplevelsen i år att utgöra den främsta konkurrensfördelen för nio av tio företag, berättar Marcus Carloni, VD på Flowbox. Företaget har utvecklat en plattform som gör det möjligt för varumärken att återanvända sina kunders innehåll. På ett naturligt sätt fånga deras shop the look och uppmärksamma deras engagemang i sociala medier som Instagram, Facebook och YouTube.
– Genom att samla in innehåll från vanliga människor hjälper vi våra kunder att skapa en köpupplevelse som är mer genuin, vilket ofta leder till större igenkänning och engagemang. De flesta av våra kunder ser konverteringsgraden online öka med mellan 10 till 30 procent, ibland mer, säger Marcus Carloni.