Allt färre obetalda mobilräkningar skickas till Kronofogden.
Samtidigt har betalningskraven totalt sett ökat kraftigt.
– En slutsats är att vårt samarbete med de stora teleoperatörerna ger resultat, säger rikskronofogde Christina Gellerbrant Hagberg.
Fram till den sista juni fick Kronofogden in 57 800 krav på obetalda mobilräkningar – en minskning med 7 procent jämfört med första halvåret i fjol och 37 procent jämfört med samma period 2015. Då återupptog myndigheten samarbetet med de stora teleoperatörerna, för att motverka onödig skuldsättning bland unga.
Minskningen går på tvärs mot utvecklingen totalt sett, där antalet inkomna krav har ökat med 13 procent under första halvåret 2018.
– Teleoperatörerna har blivit mycket mer medvetna och inriktade på att arbeta förebyggande. De ser över sina fakturarutiner och lanserar abonnemang utan bindningstid, för att bidra till att minska onödig skuldsättning av unga. Det tycker vi är väldigt positivt, säger Janne Åkerlund, som arbetar i Kronofogdens förebyggande verksamhet.
Men det är viktigt att arbetet fortsätter.
Under årets första sex månader fick cirka 7 700 unga vuxna mellan 18 och 25 år sina mobilräkningar överlämnade till Kronofogden. Även om det är 500 färre än i fjol, så är mobiltelefonen fortfarande en stor orsak till skuldsättning bland unga vuxna.
– Det är få unga som klarar sig utan en mobiltelefon, och många är beredda att skuldsätta sig för att kunna betala mobilräkningen och på så sätt ha möjlighet att fortsätta använda mobilen, säger Janne Åkerlund.
Beloppen är låga till en början, ofta handlar det om räkningar på bara 600-700 kronor. Men när de skickas vidare till Kronofogden stiger kostnaden snabbt: 380 kronor i ombudsarvode, i de flesta fall 180 kronor i inkassokostnad samt 300 kronor i ansökningsavgift till Kronofogden. Det betyder att skulden ökar med 860 kronor.
– Om man måste låna för att betala mobilräkningen, så är det smartare att betala innan det blir ett ärende hos oss. Då blir ju lånet kanske bara hälften så stort. Det bästa för alla parter är om betalningen kan lösas i tid utan vår inblandning, säger Janne Åkerlund.
Statistiken bygger på uppgifter om de fyra största teleoperatörerna: Telia, Tele2, Telenor och Hi3G.