Varners samägda skönhetskedja erbjuder en exklusiv shoppingupplevelse.
Detta projekt visar ett butikskoncept installerat på skönhetsavdelningen på välkända varuhuset Steen & Strøm i Oslo, klätt i vackra XGloss Dekton Helena 4mm.
Expedit- en del av Wanzl Group, har levererat detta nya, kompletta, avancerade butikskoncept för Fredrik & Louisa, vars specialiserade butik erbjuder de bästa varumärkena inom kosmetika, hudvård och parfym. Dekton® Helena påminner om ett vackert moln och täcker av alla visningshyllor.
Historik och introduktion till projektet
Det första parfymeriet Fredrik & Louisa grundades i Oslo 1984 och har sedan dess expanderat till 50 butiker över hela Norge. Skönhetsavdelningen på entreplan är en attraktion och något man behöver uppleva med serviceinriktad och engagerande personal. Butiken syftar till att vara ett universum med de ledande skönhetsmärkena och produkterna.
Tack vare detta projekt har Fredrik & Louisa nu ett designat butikskoncept som stödjer deras ambition med att stärka sin marknadsposition och ”Luxury & Premium”-strategi på en skönhetsmarknad med ett brett spektrum av aktörer. Genom en extraordinär shoppingupplevelse med unika varumärkeskategorier. från avancerade märken i högglansiga ytor av Dekton samt svartlackerat glas nischas de produkter som presenteras i dessa rustika omgivningar med tegelväggar och naturligt trä.
Projektets mest intressanta arkitektoniska och dekorativa funktioner
“Retail is detail”. På en hårt konkurrensutsatt marknad är kedjan Fredrik & Louisa:s differentieringsparameter dedikerad till att skapa de extraordinära shoppingupplevelserna i den fysiska världen. Allt i butikens interiör; ljus, golv, temperatur och luftkvalitet – allt är avgörande för att skapa den perfekta upplevelsen av exklusivitet och visa attraktiva produkter i en spännande och inspirerande butiksmiljö.
Varför partnern valde Cosentino-material, fördelarna med Dekton i projektet
Att hantera internationella skönhetsmärken kräver en hög grad av flexibilitet. Nya idéer uppstår hela tiden. Förändringar som ska beaktas vid utformning av butiksinredning och materialval. Dekton Helena som applikation i tjockleken 4mm lägger till den önskade känslan av lyx som samtidigt klarar tidens gång och slitage. Samtidigt var materialets flexibilitet och lätthet mycket uppskattad.
För kedjan Fredrik & Louisa var det viktigt att samarbeta med en partner som vi på Expedit som proaktivt ”pitchade” idéer för optimering och att vi kunde åtgärda eventuella problem för att hålla oss till den planerade utrullningsplanen utan dröjsmål.
Vi på Cosentino tror att lösningarna och konceptet via Dekton Slim 4mm har bidragit till ett mycket bra resultat. Med en fantastisk färg på Dekton by Cosentino, den högblanka Dekton Helena med designen som den dyrbara Onyxen, har inredningen fått dess nästan overkligt naturliga och vackra utseende. Detta är en mycket omtyckt färg på den skandinaviska marknaden som passade de övriga materialvalen och deras utseende väl. I detta projekt tillför Dekton Helena massor av önskad skönhet och har utformats för en tyngdmässigt lätt beklädnad av de olika hyllsystemen i butiken.
Projektledare Oskar Pettersson från Cosentino Scandinavia ansvarade för Dekton® i detta projekt och beskriver några av fördelarna och kraven; “Eftersom Dekton® by Cosentino har de idealiska egenskaperna, vikten och designalternativen för beklädnad för detaljhandelsmarknaden var materialet perfekt för detta projekt.
Oskar förklarar vidare att möjligheten till storformat i 4mm Dekton Slim för all beklädnad med ett minimalt antal fogar ger ett exklusivt utseende i detaljhandelskonceptet. Med en nästan utesluten absorption och därav unik fläckbeständighet tillsammans med hög reptålighet kommer ytan att förbli oförändrad i dess dagliga användning. Eftersom detaljhandels-marknaden utsätts för mer extremt slitage är Dekton perfekt lämpad för detta ändamål.”