En ny undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av AppsFlyer visar att en tredjedel av svenskar kollar mobilen mer än 50 gånger om dagen, mer än i något annat nordiskt land.
Undersökningen visar också att 20% av 18-29-åringarna kollar mobilen mer än 100 gånger om dagen.
Sverige har en rik historia vad gäller mobil kommunikation. Det var bland annat Ericsson som en gång i tiden såg till att mobilerna nådde en masspublik och ett imponerande antal svenska företag har på olika sätt påverkat hur konsumenter använder sina mobiler. King, spelbolaget bakom Candy Crush, bidrog till att revolutionera gaming, Spotify och Soundcloud är två av de största streamingföretagen och Klarna och iZettle har ändrat hela betalningslandskapet.
Men utvecklingen fortsätter. Bara under det senaste året har vi sett en global pandemi, en snabbt växande appmarknad och några av de största förändringarna någonsin vad gäller användarintegritet.
AppsFlyer, ledande inom mobila mätningar, har tillsammans med YouGov frågat mer än 1000 vuxna svenskar för att bättre förstå hur de senaste förändringarna påverkar hur konsumenter använder mobilen.
Undersökningen visar bland annat:
- En tredjedel av svenskar kollar sin mobil mer än 50 gånger om dagen, mer än i något annat nordiskt land.
Siffran ökar till mer än 50% bland 18-29-åringar och inom samma ålderskategori medger 20% att de kollar mobilen mer än 100 gånger om dagen. Det ska jämföras med de som är över 60 år, där bara 6% kollar mobilen mer än 50 gånger om dagen.
- Konsumenter vill helst interagera med varumärken via mobilen. Samtidigt missar varumärken möjligheter att engagera, genom att inte erbjuda tillräckligt bra upplevelse.
När konsumenter tillbringar mer tid med sina mobiler är det självklart att fler föredrar att ha kontakt med varumärken via just mobilen, upp 32% jämfört med före pandemin. Det är inte heller överraskande att färre föredrar fysisk kontakt än före pandemin, ned med 18%.
Trots det har varumärken mycket jobb kvar att göra när det gäller konsumenters övergripande upplevelse av varumärket. Färre än en tredjedel av användare är nöjda med den upplevelse de får via appar, och bara en fjärdedel bland de över 50 år är nöjda.
- Mobilspel mer populärt bland kvinnor än män, men män spenderar mer pengar i gamingappar.
I Sverige är det fler kvinnor än män som dagligen spelar spel i mobilen, 37% jämfört med 23%. Detsamma gäller i hela Norden, med undantag för Finland, där skillnaden mellan könen är minimal.
Däremot är svenska män betydligt mer villiga att spendera pengar i gamingappar än kvinnor, för att till exempel köpa extra liv eller uppgradera till nästa nivå. 24% av männen är villiga att lägga mer än 100 kronor i ett mobilt spel, jämfört med 9% bland kvinnor.
Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget YouGov. Totalt genomfördes 1011 CAWI-intervjuer (Computer Assisted Web Interviews) med svenskar 18 år och över, under perioden 21-24 maj 2021.